V některých evropských zemích už podobné moderní linky fungují. „V České republice jde zatím o naprosto unikátní projekt, s přesahem výrazně za hranice naší metropolitní oblasti. Zvýšená kapacita linky poslouží celému kraji a zvýší procentuální úspěšnost vytřídění. Pomůže nám maximalizovat efekt recyklace a nakládání s odpady postaví na kvalitativně vyšší úroveň. Do cirkulární ekonomiky se dostane mnohem více znovu využitelných komodit," uvedl primátorčin náměstek Petr Hladík.

Nová linka vytřídí za rok sedm tisíc tun plastu a osm tisíc tun papíru. Současný ruční dotřiďovací pás loni zpracoval čtyři tisíce tun plastu a šest a půl tisíce tun papíru.

Technologie nové linky zvládne vytřídit až čtyři a půl tuny odpadu za hodinu. Automatická linka rozpozná plasty podle tvaru, složení a dokonce i barev. Bude v ní zabudována také soustava strojů pro oddělení železných a neželezných kovů, umožňující například sběr plechovek, víček či konzerv. Výkonný lis s kapacitou šest tun za hodinu slisuje roztříděný plast a papír do balíků určených k dalšímu zpracování. Součástí linky bude i drtič polystyrenu.

SAKO Brno.
Brno získá prvenství: automatická linka vytřídí čtyři tuny odpadu za hodinu

Stávající ruční linka by už brzy narazila na hranu své kapacity. I kvůli tomu, že se objem separovaného odpadu každoročně zvyšuje. „Množství plastu se každých pět let zdvojnásobuje. Před deseti lety jsme svezli z brněnských ulic 994 tun plastu, loni už necelé čtyři tisíce. V některých lokalitách už pomalu nestačí ani každodenní sběr,“ poznamenal předseda představenstva městské firmy Sako Filip Leder.

Moderní linka posune třídění na novou úroveň. „Lidé si to moc neuvědomují, ale dotřiďování odpadu se dosud dělá ručně. Je to náročné, nedostatečně efektivní a někdy i chybové. Dotřiďovací linka s automatickým provozem zvládne vytřídit mnohem širší spektrum plastů v takové kvalitě i kvantitě, na níž lidský faktor prostě nemůže dosáhnout,“ sdělil Leder.