Modré zóny aktuálně platí ve více než čtyřiceti brněnských oblastech. V letošním roce vejde v platnost dalších osm, od roku 2025 rozšíří systém rezidentního parkování jedenáct oblastí. Za první vozidlo registrované v systému si ale řidiči nejspíš připlatí. „Je pravděpodobné, že ke změně tarifu dojde,“ řekl v rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost městský radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.

Kam dál se rozlijí modré zóny? Prohlédněte si harmonogram rozšiřování rezidentního parkování pro letošní rok 2024 a příští rok 2025.

Přestože vedení města opozici k jednání o případném zvyšování tarifu za rezidentní parkování zatím nepřizvala, opoziční zastupitelé záměr podporují. „Dle analýzy společnosti Deloitte se náklady na údržbu jednoho místa pohybují jistě nad částkou pět tisíc korun za rok. Je proto legitimní vést debatu o větším zohlednění nákladů v poplatku za parkování,“ připustil zastupitel z řad opozice Adam Zemek.

VIDĚLI JSTE? Pes sebevrah skočil z hradeb brněnského Špilberku.

Pes na Špilberku seskočil z hradeb. Muzeum zveřejnilo odstrašující video | Video: Muzeum města Brna

Možné zvýšení poplatku o stovky korun označil za adekvátní. Jak podotkl radní pro dopravu Kratochvíl, přes tisícovku místo dosavadních dvou stovek za rok by se suma vyšplhat neměla.

A co na to lidé?

I zdražení o několik stovek korun by mnohým Brňanům vadilo. „Dvě stě korun bohatě stačí. Už takhle to nezaručuje parkovací místo v místě bydliště,“ pokrčil rameny například Tadeáš Michálek.

Kolik stojí parkovací oprávnění v Brně:

  • První auto 200 korun na osobu a rok.
  • Druhé auto 8 tisíc korun na osobu a rok.
  • Třetí a další auto 12 tisíc korun na osobu a rok.

Podobný postoj sdílí také Lucie Žemličková. „Pokud mi to zaručí parkování na ulici v místě bydliště, ne o dva nebo tři bloky dál, kde i tak kolikrát nemám jistotu, že zaparkuju, pak se zdražením nemám problém,“ zamyslela se žena.

Naopak dle Sabiny Holzingerové by rezidenti měli v Brně parkovat zcela zdarma. „Pro obyvatele s trvalým pobytem by mělo být parkování zdarma. Platit poplatek, když stejně nemůžu zaparkovat, je blbost. Nechápu zdražování, stejně mi nezaručí parkovací místo před domem,“ nesouhlasila Holzingerová.

Po prvotním zavedení modrých zón v prvních brněnských oblastech před šesti lety stálo parkovací oprávnění pro první vozidlo šest set korun. Již po necelém roce přišlo na řadu jeho zlevnění na dvě stě korun. Částka platí dodnes. Parkovací oprávnění umožňuje Brňanům s trvalým bydlištěm na území některé z platných oblastí zaparkovat své auto v modré zóně.

Za první registrované vozidlo zaplatí lidé aktuálně poplatek dvě stě korun za rok, za druhé se již suma razantně zvyšuje, a to na osm tisíc korun. „Dvě stě korun na rok je směšná částka. V dnešní době je to cena jednoho, maximálně dvou obědů. Zdražuje se všechno, takže zdražení parkování je logické,“ kvitovala záměr třeba Lenka Vojtková.


Nahrává se anketa ...

Zajímá vás, jak lidé odpovídali v předchozí anketě na otázku, jak by se měla vyvíjet cena rezidentního parkování v Brně? Na výsledek se můžete podívat ZDE.

Jak přesně se ceník rezidentního parkování v Brně změní, dosud není jasné. Přesnější částka vyplyne teprve z rozprav vedení města, které by měly nastat v nadcházejících měsících. „Názor je takový, že by změna být měla a včas o ní budeme informovat,“ ujistil brněnský radní pro dopravu  Kratochvíl.