Příznivci městské dopravy se mohou těšit na oficiální rozlučku, jak už se v Brně stalo při ukončování provozu různých typů dopravních prostředků zvykem.

„V provozu už je pouze jediná tramvaj K2 s evidenčním číslem 1080. Nicméně fanoušci se úplného odchodu tohoto typu obávat nemusejí, protože máme jednu ve flotile našich retrovozidel, kterou přes léto o víkendech nasazujeme například na linku 10," řekla mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková. Doplnila, že jedna K2 je také přestavěná na pivní tramvaj.

Tramvaj K2 je společně s typem T3 symbolem brněnské MHD v posledních padesáti letech. V žádném jiném dopravním podniku v Československu jich nejezdilo více a v Česku je Brno posledním, kde ještě jezdí.

Dohromady jich dopravní podnik odebral v letech 1967 až 1983 od Tatry ČKD Smíchov 135 a většina jich přežila po různých modernizacích rok 2000.

Přestože nemá v novém dopravním režimu před brněnským nádražím nikdo z jeho účastníků přednost, většina chodců se zde intuitivně chová jako při přecházení klasické silnice.
První sdílená zóna v Brně i zemi: podívejte, jak to tam po týdnu funguje v praxi

První větší vyřazování nastalo v letech 1989 a 1990, potom až po roce 2007, kdy dopravní podnik začal kompletovat tramvaje Vario LF2 s obdobnou kapacitou. Definitivní konec tohoto typu je spojený s tramvajemi Drak, které si dopravní podnik montuje také sám od roku 2020.

Zdroj: Youtube

Zatímco vyřazování některých typů trolejbusů a zejména autobusů je v posledních letech poměrně běžné, tramvaje jako kolejová vozidla vydrží v provozu výrazně déle, i přes čtyřicet let. Vyřazení typu K2 a v budoucích letech typu T3 je proto poměrně přelomovou událostí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Richard Krajčo a orchestr ze Stardance: lidé protancovali noc na Plese jako Brno

Zdroj: Deník/Sabir Agalarov