Podle Vladimíra Roseckého je fungování sdílené zóny před hlavním nádražím bezproblémové. Sám zde s dodávkou zajíždí takřka každý den kvůli zásobování. „Po zavedení nového režimu se v podstatě nic nezměnilo. Všichni tady jezdí a chodí furt stejně. K žádným složitým nebo nebezpečným situacím tady nedochází," zamýšlí se muž.

Okolo procházející Brňanka Jitka Lamačová si zase z pozice pěšího pochvaluje podobu přednádražního prostoru. Město za loňské stavební úpravy spojené s vybudováním tehdy pěší zóny zaplatilo jedenáct milionů korun. „Je to takhle hezčí, širší, přehlednější, čistější a modernější. Toho, že je tady týden nová značka, jsem si ale ani nevšimla. Nejsem řidič, takže po značení se tolik nedívám," popisuje redaktorce na místě žena.

Právě šířka silnice je především v dopoledních hodinách stěžejní.

Těsně u chodníku v Nádražní ulici parkuje v pondělí ráno několik aut. Většinou jde o dodavatele zásob do přilehlých prodejen. Před přechodem u restaurace KFC navíc stojí velká dodávka, kterou zde odstavili dělníci opravující lavičky v ulici. Projíždějící řidiči tak musí kromě všudypřítomných chodců dávat pozor i na zaparkovaná vozidla. Někteří z nich přitom nedodržují maximální povolenou rychlost, která je ve sdílené zóně dvacet kilometrů za hodinu.

Chodci se chovají většinou opatrně

Na první pohled chaotický rej ale při bližším zkoumání funguje dobře. Chodci, kteří se do silnice nahrnou pravidelně po vystoupení z tramvaje na prvním nástupišti, se chovají většinou opatrně. Ještě opatrnější musí být lidé mířící v opačném směru, tedy z chodníku před obchodním centrem Letmo na tramvajový ostrůvek. Kličkují nejen mezi projíždějícími auty ale i mezi těmi zaparkovanými.

Ze zákazu zastavení platného v Nádražní ulici má výjimku pouze zásobování. Ne všichni se tímto značením řídí. „Během minulého týdne, kdy bylo nové dopravní značení v Nádražní ulici instalováno, jsme zde zaznamenali zhruba desítku dopravních přestupků, z toho nejčastěji šlo o zákaz zastavení," vyjádřila se mluvčí brněnských strážníků Markéta Skřivánková.

Podchod pod brněnským hlavním nádražím. Chodí tudy desetitisíce lidí denně.
Vyklizení podchodu u nádraží v Brně od stánků: nadějná jednání i zaryté mlčení

Policisté na dodržování nového dopravního značení před hlavním nádražím dohlíží namátkově v rámci výkonu služby. „Zatím jsme nezaznamenali žádné jednání, které bychom museli pokutovat, nebo jej případně oznámit do správního řízení. Na celkové hodnocení fungování sdílené zóny je v současné době ještě příliš brzo," řekl policejní mluvčí Petr Vala.

Hodnotit první týden nového dopravního režimu zatím nechtějí ani strážníci. „Jde o vůbec první sdílenou zónu v republice, je tedy zapotřebí, aby si řidiči na toto nové dopravní značení zvykli," dodala Skřivánková s tím, že se počet aut, které tudy projíždí, snížil už před zavedením sdílené zóny.

Zdroj: Deník/Magdaléna Blažková

V Nádražní ulici směrem od Nových sadů a v Benešově ulici směrem od viaduktu totiž platí zákaz odbočení vlevo. I tyto zákazy však v pondělí ráno porušilo hned několik řidičů.

Pravidla ve sdílené zóně:

- Všichni se respektují a auta nejsou chodcům nadřazeny

- Přednost má pouze tramvaj

- Maximální povolená rychlost je dvacet kilometrů v hodině

- Chodci a cyklisté mohou využívat celou šířku silnice

- Parkování jízdních kol a aut je povoleno jen na místech k tomu určených