Aktuálně je Soběšická ulice v Brně-severu velmi frekventovaná. Důvodem je hned několik dopravních staveb v okolí, a to například stavba nového mostu na Lesnou nebo výstavba velkého městského okruhu na Tomkově náměstí. Řada řidičů tak Soběšickou využívá jako pomyslnou zkratku mimo brněnský okruh včetně Husovického tunelu. Dosud obousměrnou dvoupruhovou ulici však čeká zúžení pouze do jednoho pruhu.

Podzemní garáže za Lužánkami v Brně.
Spor o bourání podzemních garáží za Lužánkami: exekutor v akci, obavy ze statiky

K vyhýbání aut mají sloužit takzvané výhybny umístěné u vjezdů na pozemky. „Problém je v tom, že se střetávají různé zájmy. Obyvatelé by si přáli zklidnění dopravy, přespolní si přejí hladký průjezd ulicí. Otázka je, čí zájem má být nebo je nadřazený,“ podotkla třeba Laura Fónad.

Někteří řidiči současně upozornili, že je Soběšická specifická jak sklonem, tak zakřivením zatáček. „Momentálně je tato ulice pro všechny její uživatele ulicí smrti, kde se bojíte přejít na druhou stranu silnice, jet na kole nebo nastoupit do zaparkovaného auta,“ zamyslel se například Martin Hubenak.

Venkovní brněnská koupaliště otevírají.
Do plavek. Brněnská koupaliště otevírají, jako první Riviéra a Zábrdovice

Cílem úpravy má být především zklidnění dopravy v místě. Kromě systému rezidentního parkování začne v Soběšické ulici platit také zóna s rychlostí omezenou na třicet kilometrů za hodinu. „Jedná se o řešení dopravní situace v ulici, ve které žije mnoho rezidentů. Hlavně úsek od Míčkovy k Cacovické je hodně frekventovaný,“ připustil starosta Brna-severu Martin Maleček.

Nešťastné je podle něj zejména načasování změn. Další komplikací se navíc v létě stane několikatýdenní kompletní uzavírka Husovického tunelu. „Snažili jsme se zavedení rezidentního parkování v Soběšické pozdržet alespoň do konce června, ale nezávisí to na rozhodnutí městské části,“ doplnil Maleček.

Frekventovaný provoz v Soběšické ulici:

Zdroj: Deník/Terezie Heinz

Pomoct by zatím měly alespoň přechodné dopravní značky. „Odbor dopravy připravil stanovení přechodného dopravního značení se zákazem stání, a to v úseku od Cacovické po Míčkovu ulici na pravé straně směrem k Míčkově. Nové dopravní značení umístili pracovníci minulý týden,“ nechal se slyšet mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Harmonogram rozšiřování rezidentního parkování v Brně pro rok 2024

  • 22. dubna: oblast 2-06 Vychodilova
  • 3. června: oblast 4-06 Soběšická
  • 24. června: oblast 10-01 Rybnická
  • 15. července: oblast 10-02 Oblá
  • 5. srpna: oblast 5-01 Slevačská
  • 16. září: oblast 5-02 Rokycanova
  • 7. října: oblast 5-03 Koperníkova
  • 4. listopadu: oblast 5-04 Strakatého

Díky opatření získají šoféři více prostoru pro případné manévrování v dopravní špičce. Po skončení stavebních prací v okolí předpokládá vedení městské části i města návrat uspořádání k tomu, jak bylo schválené. „Na Soběšickou ulici je potřeba nahlížet komplexně s nějakou koncepcí, ne dělat náhlá rozhodnutí ode zdi ke zdi,“ mínil Brňan Martin Hubenak.

Na bezpečnější dopravní situaci v místě se naopak těší například Jana Macáková. Aktuálně jí vadí zejména neukázněné chování řidičů, kteří ulicí projíždějí. „Změnu vítám, protože na Soběšické ulici bydlím. Jsem pro bezpečnější a zdravější žití. Řidiči ulicí jezdí jako blázni, neustále troubí i na cyklisty,“ povzdechla si žena.

Přístavba brněnské základní školy Gajdošova je hotová o dvě měsíce dřív, než původně plánovali. Novinkami jsou moderní šatny, jídelna nebo bezbariérový vstup do budovy.
VIDEO: Hotová přístavba brněnské školy Gajdošova, prohlédněte si novinky

Systém rezidentního parkování začne v oblasti 4-06 Soběšická a 4-07 Lesná platit konkrétně v pondělí 3. června. Mimo frekventované Soběšické ulice zahrne rovněž Provazníkovu, Cacovickou, Holubovu nebo ulici Marie Majerové.