Obecně je Soběšická ulice známá svým specifickým výrazným sklonem, množstvím drobných zatáček a také možností, jak se vyhnout jízdě Husovickým tunelem, třeba v případě kolon. Proto je v ulici často hustý provoz, šoféři kvůli klikaté silnici mnohdy také špatně vidí dopředu, zároveň v kolonách musí dávat pozor, aby se z kopce příliš rychle nerozjeli. Z momentálně velmi frekventované ulice se však již za několik týdnů stane obousměrná jednopruhová silnice s výhybnami. Kvůli plánované uzavírce Husovického tunelu a stavebním pracím na velkém městském okruhu jsou ale zatím tamní opatření provizorní. Na situaci upozornil už dřív článek Brněnského deníku Rovnost.

Plán letních omezení a uzavírek v okolí Tomkova náměstí

  • Uzavírka Karlovy ulice - od 2. června do 18. srpna, doprava převedená přes Valchařskou ulici
  • Zúžený provoz v Provazníkově ulici - od 2. června do 18. srpna, v úseku od Karlovy ulice po Tomkovo náměstí provoz v režimu 1+1
  • Kompletní uzavírka Husovického tunelu - od 1. července do 18. srpna, doprava převedená do „staré“ Provazníkovy ulice, od Tomkova náměstí po Merhautovu ulici provoz v režimu 1+1

Aktuálně tak rezidentní parkování oficiálně funguje pouze na jedné straně ulice, a to na levé krajnici v úseku od Cacovické ulice po Míčkovu. Na pravé straně si šoféři všimnou dočasného zákazu stání, který v místě platí nejméně do 18. srpna. Cílem zástupců městské části je ulevit tamní dopravě do doby, než se provoz v Brně-severu vrátí po letních uzavírkách zpět do normálu.

Právě 18. srpen je dnem, kdy má skončit uzavírka Husovického tunelu a kdy by se řidiči měli poprvé kompletně projet po nové části velkého městského okruhu nad Tomkovým náměstím.

Podle starosty Brna-severu Martina Marečka sbírají představitelé městské části na dočasné opatření kladné ohlasy. „Zatím v Soběšické platí regulace s vymezeným parkováním na jedné straně silnice, teprve po otevření Husovického tunelu přestane zákaz stání na druhé straně platit,“ řekl Brněnskému deníku Rovnost Maleček.

Současně dodal, že po skončení dopravních uzavírek a omezení v okolí Soběšické ulice plánují vyzkoušet právě provoz v podobě jednopruhové obousměrné ulice s výhybnami a v případě, že by se opatření neosvědčilo, navrhnou úpravu řešení. „Nejdříve musíme zjistit, jak bude toto opatření fungovat za zcela standardního provozu. Je ale jasné, že se v místě potkává více zájmových skupin, jedni by chtěli průjezdnější ulici a druzí si ji zase představují klidnější,“ dodal Maleček.

Právě kolem Soběšické ulice a Tomkova náměstí nyní panuje hned několik dopravních omezení. Od začátku června do 18. srpna musejí řidiči počítat s kompletní uzavírkou Karlovy ulice, oficiální objízdná trasa vede přes Valchařskou. Zúžený je také provoz v Provazníkově ulici, od 1. července do 18. srpna silničáři navíc zcela uzavřou Husovický tunel.

Harmonogram rozšiřování rezidentního parkování v Brně pro rok 2024

  • 22. dubna: oblast 2-06 Vychodilova
  • 3. června: oblast 4-06 Soběšická
  • 24. června: oblast 10-01 Rybnická
  • 15. července: oblast 10-02 Oblá
  • 5. srpna: oblast 5-01 Slevačská
  • 16. září: oblast 5-02 Rokycanova
  • 7. října: oblast 5-03 Koperníkova
  • 4. listopadu: oblast 5-04 Strakatého

Opoziční zastupitel František Novák označil změny v Soběšické ulici jako přechod z nebezpečné ulice k nebezpečné pasti. „Jako vhodné řešení se na Soběšické jeví obyvateli požadované zavedení jednosměrného provozu směrem z kopce s obousměrným parkováním nebo aspoň zachování obousměrného provozu s parkováním na jedné straně,“ stěžoval si Novák.

Někteří Brňané však změnu, která vejde v kompletní platnost v polovině srpna, vítají. „Změnu oceňuji, protože v Soběšické ulici bydlím. Jsem pro bezpečnější a zdravější žití. Řidiči ulicí jezdí jako blázni, neustále troubí i na cyklisty,“ povzdechla si nedávno třeba Jana Macáková. Aktuálně jí vadí zejména neukázněné chování řidičů, kteří ulicí projíždějí.

Kromě Soběšické začaly modré zóny nedávno platit například v ulici Marie Majerové, Lozíbky, Holubova, Kohoutova nebo Míčkova. Všechny spadají do oblasti 4-06 Soběšická. Ve stejném termínu se spuštění dočkalo také rezidentní parkování v části oblasti 4-07 Lesná, a to v ulicích Soběšická, Studená a Barvy.

O dalším značení modrých čar na brněnské Lesné aktuálně zástupci městské části jednají s představiteli města. „S největší pravděpodobností se Lesná rezidentního parkování dočká ve druhé polovině příštího roku, nejpozději však v první polovině roku 2026,“ informoval v lokálním zpravodaji místostarosta Brna-severu Martin Basel.