VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno stále počítá i s podzemní tramvají

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ - Návrhy územního plánu počítají i s podzemní tramvají. Jedná se i o společné dráze pro tramvaj a vlak.

28.2.2011 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Bude v Brně jezdit pod zemí tramvaj či vlak? Při debatách na postavení takzvaného severojižního diametru mluvilo v posledních letech vedení města Brna i Jihomoravského kraje jen o druhé možnosti. Jenže podzemní tramvaj se opět objevila na scéně. Počítají s ní dvě ze tří variant nového brněnského územního plánu.

„Pokud vím, od myšlenky diametru jako podzemní tramvaje se stále zcela neustoupilo. Rezerva pro tramvaj je i ve stávajícím územním plánu,“ potvrdil rozvojový náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

V první variantě územního plánu se brněnská rychlodráha odpojuje z tratě z Tišnova na nádraží v Řečkovicích, v Králově poli vstupuje pod povrch a nad ním se ukazuje až v Černovicích, kde se napojuje na vlakovou trať do Sokolnic. Další dvě verze plánu ovšem vykreslují diametr jako tramvajovou trať, která se odpojuje ze stávající trati do Bystrce za vozovnou Komín a ihned míří pod zem. Tunel končí v Komárově a diametr pokračuje nad zemí až ke křižovatce dálnic D1 a D2 křižovatce kde koní tramvajovou smyčkou sousedící s obřím záchytným parkovištěm systému park and ride.

Podle náměstka Macka nemá doposud město Brno na vedení diametru vyhraněný pohled. „Právě proto jsou v konceptech obě verze diametru. Je to především otázka pro dopravní odborníky, kteří vstoupí do diskuze po konci veřejného projednávání územního plánu. Ti určí zda je některá z možností reálná či ne,“ řekl Macek.

Zároveň zdůraznil, že nový územní plán má k finální podobě stále velmi daleko. „Stále spíše představujeme jednotlivé koncepty,“ podotkl náměstek.

I kvůli vyjasnění, zda takzvané brněnské metro bude určené tramvajím či vlakům, sledují projednávání územního plánu i představitelé Správy železniční dopravní cesty. Ta totiž staví všechny vlakové tratě v Česku. „S plány na uskutečnění tohoto projektu doposud čekám. Pokud se totiž v Brně rozhodnou pro tramvaj, my s tím nebudeme mít co do činění,“ uvedl mluvčí správy Pavel Halla.

Podle vedoucího brněnského odboru dopravy Vladimíra Bielka ovšem stále pravděpodobnější variantou zůstává diametr začínající v Řečkovicích. Tedy tunel pro regionální vlaky. „Nabídne totiž komfortní spojení mezi severem a jihem okolí Brna,“ uvedl Bielko.

Studii proveditelnosti stavby vlakového diametru nyní zpracovává Jihomoravský kraj. Počítá přitom s investicí kolem dvaceti miliard korun. „Pro tak rozsáhlou stavbu je nejvýhodnější využít kombinaci dotací z evropských fondů, státních peněz i soukromého investora,“ nastínil zaplacení drahého projektu vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.

I pokud nakonec zvítězí varianta vlakového diametru, nemusí Brno o podzemní tramvaj přijít. „Prověřuje se i možnost kombinované tratě. Tedy pro vlakové i tramvajové linky,“ upozornil Bielko.

Brňané jsou ovšem skeptičtí. „Podle mne nebude ani vlak ani tramvaj. Podzemku slibují už desítky let, ale kromě pár desítek metrů tramvaje v Líšni nic podobného metru v Brně není,“ pokrčil rameny Stanislav Drápal.

O brněnském metru se uvažuje už od 70. let

Už od roku 1974, kdy Praha otevřela první podzemní dráhu v České republice, se o podobném způsobu dopravy spekuluje i v Brně. Z klasického metra se v plánech představitelů města postupně stala rychlá tramvaj a v poslední době se odborníci přiklánějí k podzemnímu regionálnímu vlaku. Za léta se proměnily také uvažované trasy brněnské podzemky.

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století už bylo jasné, že stavba klasického metra se ve městě nevyplatí. Zrodil se projekt nazvaný Rychlá tramvaj. Tento systém také zavedl pojem takzvaných diametrů, což byly páteřní trasy, spojující okrajové části města. „Doprava měla fungovat podobně jako v Praze, kde jsou tři trasy metra, které se v centru kříží. V Brně měly tramvajové tratě vést většinou po povrchu a jen ve středu města se nořit pod zem,“ uvedl dopravní odborník Josef Veselý, který v polovině osmdesátých let nastoupil do oddělení koncepce rozvoje městské hromadné dopravy v Brně.

Počet tras se snížil

Tratě měly propojovat Bystrc s Líšní, Řečkovice s Modřicemi i Bohunicemi a Bosonohy s Lesnou. Všechny trasy byly podle studie propojené v trojúhelníku.

Projekt rychlé tramvaje skončil listopadovou revolucí. V Brně po něm zůstaly dodnes fungující první české obousměrné tramvaje KT8 a rychlé tratě do Bystrce, Bohunic nebo Líšně. Začátkem devadesátých let se objevil nový projekt. Od tří tras se sice už upustilo, ale vedení města uvažovalo o propojení severní části Brna s jižní. Na severu se totiž rozvíjel Technologický park s vysokoškolským areálem Pod Palackého vrchem. Na jihu města měli investoři zájem stavět velkoobchody. Objevila se tak myšlenka propojit tato dvě místa.

Na jihu měla plánovaná tramvajová rychlodráha začínat u křížení dálnic D1 a D2, ale uvažovalo se také o prodloužení pod dálnicí k současnému Avion Shopping Parku. „Trasa pokračovala dál na sever přes novou a starou polohu vlakového nádraží, historické jádro, Moravské náměstí, Konečného náměstí přes Šumavskou ulici až k areálu Vysokého učení technického a dál k řečkovickému vlakovému nádraží,“ popsal první studii ze začátku devadesátých let bývalý šéf katedry dopravních staveb Stavební fakulty VUT Jan Pavlíček.

Severní směr se ale nelíbil Útvaru hlavního architekta. Jeho odborníci prosazovali variantu, podle které vedl diametr do Bystrce. „Tehdy to byl fenomén, který hýbal Brnem. Tento dopravní systém měl vzniknout jako nástavba ke stávajícím tramvajím, umožnit rychlou přepravu cestujících na velké vzdálenosti a ulevit pouličním tramvajím,“ vzpomněl Veselý.

Přibližně od roku 2001 se myšlenka Severojižního diametru opět pozměnila. Začal vznikat Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje a diametr se měl stát jeho součástí. „Měl na severu vést až do Tišnova a na jihu přes Chrlice a Sokolnice do Slavkova u Brna. Byl tak najednou přes třicet kilometrů dlouhý a začalo se mu říkat kolejový,“ dodal Pavlíček. Po trati měla jezdit lehká vozidla, jakési hybridy mezi tramvají a vlakem.

Od začátku však bylo jasné, že diametr nemůže město postavit bez peněz státu. Tehdejší vláda jej ale v roce 2002 smetla ze stolu s tím, že není potřeba.

Oživení projektu

Situace kolem výstavby diametru zamrzla až do roku 2009. Tehdy se k problému vrátil Jihomoravský kraj, jenž zadal zpracování studii proveditelnosti stavby. Ta počítá s poslední uvažovanou variantou, tedy s podzemním vlakem. „Teprve podle studie určíme, kolik bude stavba přesně stát a jak budeme shánět peníze. Kdy se začne stavět, si netroufnu odhadnout,“ uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.
S projektem diametru počítá i ministerstvo dopravy. Hodlá jej zařadit mezi prioritní projekty pro žádosti o evropské dotace po roce 2014.

Autor: Petr Jeřábek

28.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Sekretářka, sekretář 24 000 Kč Sekretáři (všeobecní) Pracovník ekonomického a personálního úseku. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 24000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Do naší kanceláře v Brně Líšni, přijmeme novou posilu do ekonomického a personálního oddělení s nástupem, co nejdříve. , , Pracovní náplň: , - příprava podkladů pro zpracování mezd + zpracování provizí pro obchodní zástupce, - evidence docházky zaměstnanců a příprava personálních dokumentů, -komunikace s bankami a úřady, -zpracování finančních statistik firmy, -příprava podkladů pro externí účetní kancelář, fakturace, příprava zápočtů a dobropisů a spolupráce na měsíční uzávěrce DPH, -evidence a zadávání plateb ve firemním bankovnictví, , Nemusíte se bát, do všeho Vás zaučíme. , , Požadavky: , Pečlivost a svědomitost, Analytické schopnosti, Zkušenosti na manažerské pozici, Schopnost dotahovat věci od A do Z, Schopnost určit priority, Odolnost vůči stresu, , Co za to nabízíme? , -příjemnou práci v kolektivu skvělých lidí, od kterých se každý den něco naučíš,, -a samozřejmě pěkné peníze, které svými výkony můžeš ještě vylepšit.. Pracoviště: Imp net s.r.o. prac., Šimáčkova, č.p. 674, 628 00 Brno 28. Informace: Petra Smíšková, +420 739 323 974. Výroba - Výroba Ostatní zpracovatelé masa, ryb a příbuzní 16 300 Kč Ostatní zpracovatelé masa, ryb a příbuzní pracovníci Dělník, dělnice ve výrobě. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16300 kč, mzda max. 18800 kč. Volných pracovních míst: 26. Poznámka: První kontakt telefonicky (pondělí a středa od 6:00 do 14:00 hod.) osobně ( Pondělí-středa od 6:00 do 11:00 hod, na adrese Chrlická 522, Modřice 664 42), nebo emailem., , Upřesňující informace: , Náplň práce: skládání drůbežích dílů na tácky, balení, etiketování, ranní směna od 6:00-14:00, v pondělí začátek směny ve 4:00, odpolední směna od 14:00-22:00, v pondělí začátek směny ve 12:00., Požadujeme: zodpovědnost, pracovitost, spolehlivost. , , Zaměstnanecké výhody: Závodní stravování, dovolená nad rámec stanovený zákoníkem práce, příspěvek na dopravu, příspěvek na penzijní připojištění, požitky na základě zaměstnaneckého fondu, zvýhodněné volnočasové aktivity a další benefity v souladu s vnitřními předpisy zaměstnavatele. , , Místo výkonu práce: Chrlická 522, 664 42 Modřice, , Souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou.. Pracoviště: Vodňanská drůbež, a.s.- závod modřice, Chrlická, č.p. 522, 664 42 Modřice. Informace: Bohuslava Al-Yousefová, +420 544 529 117,544 529 011. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 14 000 Kč Prodavači potravinářského zboží prodavač/ka. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 14500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Předem je potřeba si domluvit schůzku telefonicky nebo e-mailem!, , Prodej potravin, lahůdek, pečiva, úklid provozovny, pokladna. , , Roční finanční bonus, příspěvek na dopravu.. Pracoviště: Jaroslav brumla - prac. na kopečku, Merhautova, č.p. 430, 613 00 Brno 13. Informace: Jaroslav Brumla, +420 777 554 295,brumlajaroslav@seznam.cz. Zákaznický servis - Zákaznický servis Pracovníci v zákaznických 90 Kč Pracovníci v zákaznických kontaktních centrech TELEFONISTKA / TELEFONISTA. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 90 kč. Volných pracovních míst: 5. Poznámka: První kontakt: e-mailem (životopisy prosím zasílat na katerina.danova@hysperiagroup.cz ), , Jsme jedinečná společnost, která tvoří bydlení 22. století. Stavíme soběstačné domy a vyvíjíme technologie moderního bydlení., , Aktuálně hledáme spolupracovníka/spolupracovnici na pozici , TELEFONISTKA / TELEFONISTA., , Náplní práce je sjednávání a domlouvání termínů schůzek, komunikace se stávajícími klienty., , Požadujeme: spolehlivost a schopnost pracovat v týmu, proklientský a zodpovědný přístup, příjemný hlas., , Nabízíme: flexibilní pracovní dobu, práci v přátelském kolektivu, práce jen ve všední dny, příjemná kancelář v Zastávce u Brna, smlouvu na DPP - vhodné i jako brigáda. , , Mzda 90 Kč/hod + bonusy., , V případě oboustranné spokojenosti možnost dlouhodobé spolupráce a HPP., Praxe jako telefonistka velkou výhodou., , , Místo výkonu práce: HYSPERIA GROUP, s.r.o. 1. Máje 71, 664 84 Zastávka. Pracoviště: Hysperia group s.r.o. - 01, 1. máje, č.p. 71, 664 84 Zastávka u Brna. Informace: Kateřina Daňová, +420 731 400 010.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Podívej se do zrcadla jak zemřeš, křičel na svou přítelkyni

Ilustrační fotografie.

Pohádali se o motorce. Kvůli tomu nám ucpal komín, tvrdí sestra obžalovaného

Naši prvňáčci: představíme školáky ze ŽS v Židlochovicích

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku startuje druhý ročník úspěšného a oblíbeného projektu Deníku - Naši prvňáčci. První společná tabla letočních prvňáků z vašeho regionu najdete vždy ve středečním tištěném vydání Brněnského deníku Rovnost. Tentokrát, 24. října 2018, představíme prvňáky ze ŽS v Židlochovicích.

Modré zóny? Zmatečné, tvrdí Vaňková. Ve hře je odsun další fáze až na duben

Brno – Druhá vlna parkování v modrých zónách měla odstartovat už za deset dní. Brňané si na její spuštění však možná počkají až do jara. Nově se formující koalice v čele s Markétou Vaňkovou za ODS chce kvůli zmatečnosti systému posunout další fázi až na duben. Současný primátor Petr Vokřál s tím nesouhlasí a navrhuje zlevnění cen.  

Tristní výsledek kontrol: Tři řidiči autobusů sedli za volant pod vlivem

Jižní Morava – Tři řidiče autobusů pod vlivem alkoholu přistihli v posledních dnech policisté v Jihomorském kraji. Jeden hříšník vozil cestující s téměř dvěma promile alkoholu.

Přezutí kol neodkládejte, radí pneuservisy. Hrozí dlouhé čekání nebo i pokuta

Brno – I když se počasí stále drží na příjemných teplotách a připomíná spíše odcházející léto než blížící se chladné měsíce, řidiči by podle pneuservisů už měli začít myslet na přezouvání pneumatik za zimní. Brňané tam zatím ve frontách nestojí, to se ale může už za pár týdnů změnit, varují technici.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT