VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Brno stále počítá i s podzemní tramvají

Brno /AKTUALIZOVÁNO/ - Návrhy územního plánu počítají i s podzemní tramvají. Jedná se i o společné dráze pro tramvaj a vlak.

28.2.2011 10
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografie.Foto: DENÍK/Jiří Salik Sláma

Bude v Brně jezdit pod zemí tramvaj či vlak? Při debatách na postavení takzvaného severojižního diametru mluvilo v posledních letech vedení města Brna i Jihomoravského kraje jen o druhé možnosti. Jenže podzemní tramvaj se opět objevila na scéně. Počítají s ní dvě ze tří variant nového brněnského územního plánu.

„Pokud vím, od myšlenky diametru jako podzemní tramvaje se stále zcela neustoupilo. Rezerva pro tramvaj je i ve stávajícím územním plánu,“ potvrdil rozvojový náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

V první variantě územního plánu se brněnská rychlodráha odpojuje z tratě z Tišnova na nádraží v Řečkovicích, v Králově poli vstupuje pod povrch a nad ním se ukazuje až v Černovicích, kde se napojuje na vlakovou trať do Sokolnic. Další dvě verze plánu ovšem vykreslují diametr jako tramvajovou trať, která se odpojuje ze stávající trati do Bystrce za vozovnou Komín a ihned míří pod zem. Tunel končí v Komárově a diametr pokračuje nad zemí až ke křižovatce dálnic D1 a D2 křižovatce kde koní tramvajovou smyčkou sousedící s obřím záchytným parkovištěm systému park and ride.

Podle náměstka Macka nemá doposud město Brno na vedení diametru vyhraněný pohled. „Právě proto jsou v konceptech obě verze diametru. Je to především otázka pro dopravní odborníky, kteří vstoupí do diskuze po konci veřejného projednávání územního plánu. Ti určí zda je některá z možností reálná či ne,“ řekl Macek.

Zároveň zdůraznil, že nový územní plán má k finální podobě stále velmi daleko. „Stále spíše představujeme jednotlivé koncepty,“ podotkl náměstek.

I kvůli vyjasnění, zda takzvané brněnské metro bude určené tramvajím či vlakům, sledují projednávání územního plánu i představitelé Správy železniční dopravní cesty. Ta totiž staví všechny vlakové tratě v Česku. „S plány na uskutečnění tohoto projektu doposud čekám. Pokud se totiž v Brně rozhodnou pro tramvaj, my s tím nebudeme mít co do činění,“ uvedl mluvčí správy Pavel Halla.

Podle vedoucího brněnského odboru dopravy Vladimíra Bielka ovšem stále pravděpodobnější variantou zůstává diametr začínající v Řečkovicích. Tedy tunel pro regionální vlaky. „Nabídne totiž komfortní spojení mezi severem a jihem okolí Brna,“ uvedl Bielko.

Studii proveditelnosti stavby vlakového diametru nyní zpracovává Jihomoravský kraj. Počítá přitom s investicí kolem dvaceti miliard korun. „Pro tak rozsáhlou stavbu je nejvýhodnější využít kombinaci dotací z evropských fondů, státních peněz i soukromého investora,“ nastínil zaplacení drahého projektu vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.

I pokud nakonec zvítězí varianta vlakového diametru, nemusí Brno o podzemní tramvaj přijít. „Prověřuje se i možnost kombinované tratě. Tedy pro vlakové i tramvajové linky,“ upozornil Bielko.

Brňané jsou ovšem skeptičtí. „Podle mne nebude ani vlak ani tramvaj. Podzemku slibují už desítky let, ale kromě pár desítek metrů tramvaje v Líšni nic podobného metru v Brně není,“ pokrčil rameny Stanislav Drápal.

O brněnském metru se uvažuje už od 70. let

Už od roku 1974, kdy Praha otevřela první podzemní dráhu v České republice, se o podobném způsobu dopravy spekuluje i v Brně. Z klasického metra se v plánech představitelů města postupně stala rychlá tramvaj a v poslední době se odborníci přiklánějí k podzemnímu regionálnímu vlaku. Za léta se proměnily také uvažované trasy brněnské podzemky.

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let minulého století už bylo jasné, že stavba klasického metra se ve městě nevyplatí. Zrodil se projekt nazvaný Rychlá tramvaj. Tento systém také zavedl pojem takzvaných diametrů, což byly páteřní trasy, spojující okrajové části města. „Doprava měla fungovat podobně jako v Praze, kde jsou tři trasy metra, které se v centru kříží. V Brně měly tramvajové tratě vést většinou po povrchu a jen ve středu města se nořit pod zem,“ uvedl dopravní odborník Josef Veselý, který v polovině osmdesátých let nastoupil do oddělení koncepce rozvoje městské hromadné dopravy v Brně.

Počet tras se snížil

Tratě měly propojovat Bystrc s Líšní, Řečkovice s Modřicemi i Bohunicemi a Bosonohy s Lesnou. Všechny trasy byly podle studie propojené v trojúhelníku.

Projekt rychlé tramvaje skončil listopadovou revolucí. V Brně po něm zůstaly dodnes fungující první české obousměrné tramvaje KT8 a rychlé tratě do Bystrce, Bohunic nebo Líšně. Začátkem devadesátých let se objevil nový projekt. Od tří tras se sice už upustilo, ale vedení města uvažovalo o propojení severní části Brna s jižní. Na severu se totiž rozvíjel Technologický park s vysokoškolským areálem Pod Palackého vrchem. Na jihu města měli investoři zájem stavět velkoobchody. Objevila se tak myšlenka propojit tato dvě místa.

Na jihu měla plánovaná tramvajová rychlodráha začínat u křížení dálnic D1 a D2, ale uvažovalo se také o prodloužení pod dálnicí k současnému Avion Shopping Parku. „Trasa pokračovala dál na sever přes novou a starou polohu vlakového nádraží, historické jádro, Moravské náměstí, Konečného náměstí přes Šumavskou ulici až k areálu Vysokého učení technického a dál k řečkovickému vlakovému nádraží,“ popsal první studii ze začátku devadesátých let bývalý šéf katedry dopravních staveb Stavební fakulty VUT Jan Pavlíček.

Severní směr se ale nelíbil Útvaru hlavního architekta. Jeho odborníci prosazovali variantu, podle které vedl diametr do Bystrce. „Tehdy to byl fenomén, který hýbal Brnem. Tento dopravní systém měl vzniknout jako nástavba ke stávajícím tramvajím, umožnit rychlou přepravu cestujících na velké vzdálenosti a ulevit pouličním tramvajím,“ vzpomněl Veselý.

Přibližně od roku 2001 se myšlenka Severojižního diametru opět pozměnila. Začal vznikat Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje a diametr se měl stát jeho součástí. „Měl na severu vést až do Tišnova a na jihu přes Chrlice a Sokolnice do Slavkova u Brna. Byl tak najednou přes třicet kilometrů dlouhý a začalo se mu říkat kolejový,“ dodal Pavlíček. Po trati měla jezdit lehká vozidla, jakési hybridy mezi tramvají a vlakem.

Od začátku však bylo jasné, že diametr nemůže město postavit bez peněz státu. Tehdejší vláda jej ale v roce 2002 smetla ze stolu s tím, že není potřeba.

Oživení projektu

Situace kolem výstavby diametru zamrzla až do roku 2009. Tehdy se k problému vrátil Jihomoravský kraj, jenž zadal zpracování studii proveditelnosti stavby. Ta počítá s poslední uvažovanou variantou, tedy s podzemním vlakem. „Teprve podle studie určíme, kolik bude stavba přesně stát a jak budeme shánět peníze. Kdy se začne stavět, si netroufnu odhadnout,“ uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Rostislav Snovický.
S projektem diametru počítá i ministerstvo dopravy. Hodlá jej zařadit mezi prioritní projekty pro žádosti o evropské dotace po roce 2014.

Autor: Petr Jeřábek

28.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

SERVIS

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní technik 25 000 Kč

Zubní technici Zubní technik laborant. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 42000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zubní technik, zubní technička,, Nadstandartní stomatologická laboratoř, s více jak dvacetiletou tradicí v Brně, přijme ambiciózního, zkušeného zubního technika (techničku) s praxí. , Náplň práce:, Zhotovování všech typů fixních náhrad, především pak snímacích náhrad, provizorních náhrad a sólo korunek., Nabízíme:, Plně hrazené další profesní vzdělávání včetně literatury, mzdu závislou na pracovních výkonech., Požadujeme, Vysoké pracovní nasazení, technickou zdatnost, manuální zručnost, smysl pro detail a pracovní radost ?., Nástup možný ihned. Možnost zkráceného úvazku., Vhodní zájemci pište na mail: reditel@k-11.cz. Do emailu uveďte, proč právě Vy byste byly vhodným kandidátem pro naši společnost, do přílohy přiložte Váš životopis a Vaši aktuální fotografii.. Pracoviště: K 11, spol. s r.o., Karáskovo náměstí, č.p. 2683, 615 00 Brno 15. Informace: Jaroslav Vysloužil, +420 777 533 335.

Zákaznický servis - Zákaznický servis Pracovníci v zákaznických 25 000 Kč

Pracovníci v zákaznických kontaktních centrech. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč. Volných pracovních míst: 6. Poznámka: Místo výkonu práce: Palachovo nám. 726/2, 625 00 Brno, Požadované dovednosti , Znalost angličtiny - rodilý mluvči, C1-C2 , Technické znalosti - oblast telefonie, digitální televize, internetové sítě , Uživatelské znalosti s Win OS, MS Office , Zkušenosti se zákaznickým servisem, technickou podporou, prací v call centru , Vysoká úroveň komunikačních dovedností , Pro-zákaznický přístup , Zodpovědnost, dochvilnost, kolegialita, pečlivost , , Uchazeči musí úspěšně projít technickým testem, anglickým testem a ústním pohovorem během výběrového řizení. , Výhodou: certifikáty v oblasti IT (ECDL, CCNA, Microsoft Applications certification, ...), souhlas zaměstnavatele se zaměstnaneckou kartou. Pracoviště: At & t global network services czech republic s.r.o. - pracoviště, Palachovo náměstí, č.p. 726, 625 00 Brno 25. Informace: Jakub Kovalský, +420 518 723 240.

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 18 000 Kč

Zahradníci krajináři ZAHRADNÍK. Požadované vzdělání: úso (vyučení s maturitou). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme:, ŘP sk. B, zahradnické nebo příbuzné vzdělání výhodou, , Místo je vhodné i pro absolventy., Nástup dle dohody.. Pracoviště: Vladimíra melounová - prac.areál bývalého zd-likusák, Bystrcká, č.p. 1096, 624 00 Brno 24. Informace: Vladimíra Melounová, +420 549 252 501.

Výroba - Výroba Montážní dělník 12 500 Kč

Montážní dělníci výrobků z kombinovaných materiálů. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: První kontakt emailem nebo telefonicky (15-17)., , Krátkodobé zaměstnání., , Místo výkonu práce: Březina 454, 664 84 Zbraslav. Pracoviště: Yp stavební cz s.r.o. - 10, Březina, č.p. 454, 664 84 Zastávka u Brna. Informace: Yaroslav Pobihun, +420 775 217 252.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Protest na Zelném trhu proti kontroverzní hře.
23

Tak brutální zastrašování jsem nečekal, říká o protestech ředitel divadla Glaser

Ilustrační foto.
3

Zatímco muž nakupoval, unesli mu zloději dva teriéry. Dopadli je strážníci

AKTUALIZOVÁNO

Lepší než Praha nebo Ostrava. Parků i zeleně máme dost, myslí si obyvatelé Brna

Brno, Brněnsko – Zeleně v Brně je ve srovnání s průměrem zbytku republiky málo. Vyplývá to z průzkumu Deníku, který uvádí velikost zeleně v porovnání s velikostí obce. Průměrně v České republice tvoří parky, travnaté plochy nebo třeba lesy téměř polovinu rozlohy města. V Brně zeleň zaujímá devětatřicet procent. Je tak šestým nejzelenějším krajským městem.

Bezpečnější a klidnější ulice. Zón, kde řidiči projedou jen třicítkou, přibývá

Brno - Místo vytížené silnice někdy připomínající i závodní dráhu poklidná a bezpečná ulice. Zóny s omezenou rychlostí na třicet kilometrů v hodině v Brně přibývají. V budoucnu mohou pomoci i snížit počet vážných nehod.

Tři lidé skončili v nemocnici. Kvůli spálené večeři

Branišovice - K požáru v rodinném domě v Branišovicích na Brněnsku museli v sobotu večer vyjíždět jihomoravští hasiči. Tři lidé skončili v nemocnici.

AKTUALIZOVÁNO

Kde domov můj? Za tónů hymny otevřel své brány festival Re:publika

Brno /FOTOGALERIE, VIDEO/- Prostorem před brněnským výstavištěm se nesou tóny české a poté slovenské hymny. Kde domov můj, zaznívá hlubokým mužským hlasem operního pěvce. V sobotní poledne tam zahajuje nejvelkolepejší oslavy výročí sta let od vzniku Československa.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT