Díky výstavbě nových tratí se cestující dostanou výrazně rychleji například do Prahy, Ostravy a dalších krajských měst. „U velmi rychlých vlaků by měla trvat cesta z Brna do Prahy pod hodinu. Vysokorychlostní trati přinesou i přímé spojení do všech hlavních měst sousedních států a také do Budapešti," zmínil Marek Pinkava ze Správy železnic, který má na starosti projekty vysokorychlostních tratí v oblasti jižní Moravy.

Vlaky z Brna do Prahy by podle Správy železnic do budoucna mohly jezdit až sedmkrát za hodinu. „Dvakrát by to měl být takzvaný Sprinter, což má být konkurence letecké dopravy," sdělil Pinkava.

Zvýšení počtu spojů mezi oběma městy vítají představitelé Jihomoravského kraje. „Pokud se zrovna neopravují železniční koridory, což je však v poslední době každoroční rituál, jezdí mezi Brnem a Prahou ve špičce v hodinovém taktu čtyři vlaky, tak proč ne sedm. Když navíc cesta potrvá jen hodinu," komentoval krajský radní pro dopravu Jiří Crha.

Podle zástupců železničářů musí mít vysokorychlostní trati co nejpřímější směr, aby tam vlaky mohly dosáhnout rychlosti až 320 kilometrů v hodině. „Věnujeme hodně času tomu, abychom dotčené obce osobně objeli a mluvili se starosty i dalšími zastupiteli. Dokážeme jen velmi obtížně měnit trasu jako takovou. Ale můžeme s nimi diskutovat, jak vést protihluková opatření, jestli podél trati mají vést protihlukové valy nebo zelené pásy a častá diskuze je ohledně prostupů skrz trať. Navržení, jaké tam bude přemostění, jaký podchod," přiblížil Pinkava.

Nejblíže výstavbě je aktuálně na jihu Moravy vysokorychlostní trať z Modřic na Brněnsku do Šakvic nebo Rakvic na Břeclavsku. Tam má stavba začít v roce 2026. Výhledově je v plánu její pokračování až k hranicím. „Okolo roku 2030 chceme mít velkou část vysokorychlostních tratí minimálně rozestavěnou, ale část i dokončenou," nastínil vedoucí oddělení přípravy vysokorychlostních tratí na Správě železnic Martin Švehlík.

S výstavbou vysokorychlostních tratí počítají i aktualizované zásady územního rozvoje kraje. „Nicméně budou potřeba jisté úpravy,“ připustil v pátek krajský radní pro územní plánování Martin Maleček.

Klíčová bude také výstavba nového vlakového nádraží v centru Brna. Na trati z Brna do Prahy vznikne také zastávka v křížení dálnice D1 a Vídeňské ulice. „Bude to nadstavba pro expresní vlaky a pojistka, kdyby se v Brně stala jakákoliv mimořádná událost," doplnil Pinkava.

Na vysokorychlostní trať mezi Brnem a Břeclaví v budoucnu možná naváže nová trasa do Znojma. Odbočení je v plánu u Unkovic. „Studie hledání optimálního železničního spojení Znojma s Brnem byla zadána právě na popud Jihomoravského kraje, takže uvedené řešení, které z předběžných výsledků této studie vychází jako jediné ekonomicky oprávněné, samozřejmě podporujeme," podotkl radní Crha.