Město proto už teď připravuje další výběrové řízení na druhou etapu, aby dobu oprav co nejvíce zkrátilo. Joštova ulice je totiž jeden z nejvýznamnějších dopravních uzlů.

První krumpáče se do povrchu ulice zakousnou až v únoru. Zatím totiž ještě smlouva není podepsaná. „Odmítnuté firmy teď mají ještě patnáct dní na případná odvolání, pak se teprve podepíše smlouva. Zároveň už teď chystáme zadávací dokumentaci pro druhou etapu rekonstrukce, abychom co nejdřív mohli vypsat výběrové řízení,“ uvedl vedoucí investičního odboru brněnského magistrátu Jan Kaucký.

Důvodem k brzkému výběrovému řízení je snaha časově sladit opravy. „První etapa se zpozdila kvůli dotacím z Evropské unie, které ji mají částečně zaplatit. Dozorující agentura tak chtěla ještě znovu vidět dokumentaci ke stavbě, tyto akce jsou vždycky na dlouhé lokte,“ vysvětlil důvody zdržení Kaucký. Obě dvě etapy dohromady vyjdou asi na čtyři sta milionů korun, zhruba pětašedesát procent z toho zaplatí evropské dotace.

Souběžnými opravami obou etap chce město co nejvíc zjednodušit organizaci dopravy. „V Joštově ulici je totiž jeden z nejvýznamnějších brněnských dopravních uzlů a pochopitelně se tak opravy dotknou městské hromadné dopravy. Ta pojede výlukovými trasami, přesný harmonogram však zatím nemáme,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Pohanová.

Výluky v dubnu

Výluky mají podle předběžných odhadů začít až letos v dubnu. „Už teď připravujeme internetové stránky, na které se lidé dostanou ze stránek Brna. Tam budou všechny aktualizace, výlukové jízdní řády, objízdné trasy a všechny další důležité informace k rekonstrukci Joštovy ulice,“ slíbil Kaucký.

Zatím opravy postupují jen na Moravském náměstí. Obě akce totiž patří do projektu komplexní regenerace historického jádra Brna. Ani tam však opravy nezasahují do tramvajového provozu. „Všechny práce, které tam děláme, jsou buď formou bezvýkopových prací, nebo jsou výkopy na takových místech, že se nijak nedotýkají kolejí,“ uvedl Ladislav Vyskočil z Brněnských komunikací.

Stejné to podle něj bude v prvních měsících letošního roku i v Joštově ulici. „Ze všeho nejdřív se tam bude dělat kanalizace, která naváže na opravy kanalizace na Moravském náměstí. Práce budou organizovány tak, aby dopravu nijak neomezily. Teprve někdy v dubnu začneme s pracemi, které znemožní tramvajový provoz,“ dodal Vyskočil.

Hlavní jsou chodci

Rekonstrukce Joštovy ulice a Moravského náměstí patří do série velkých oprav, které Brno v poslední době zažívá. Na svůj čas čeká například i Koliště a ulice Milady Horákové. Joštova má však jednu specialitu – jde o pěší zónu. A to je při opravách určující věc.

Dbát se totiž bude hlavně na pohodlí pro chodce. „Cílem rekonstrukce je tuto ulici opravdu zklidnit, je to část pěší zóny a tak chceme, aby bylo jasné, že chodec je ten, kdo má v téhle ulici přednost,“ řekl náměstek brněnského primátora Martin Ander.

Do ulice se tak mají mimo jiné například vrátit stromy. A nebude to jen několik tenkých kmínků zahlcených prachem. „Počítá se s čtyřřadou alejí, vždy dvě řady na každé straně. Bude to takový návrat do minulosti, do počátku dvacátého století,“ dodal Ander.