Podle brněnského radního pro oblast majetku Jiřího Olivy se jedná o pozemky důležité pro práce na novém železničním uzlu i části protipovodňových opatření. „Všechny pozemky jsou dotčené plánovanou přestavbou železničního uzlu, leží totiž částečně pod budoucí budovou nového hlavního nádraží a také v zamýšleném přednádražním prostoru,“ řekl Oliva.

close Některé z pozemků ve čtvrti Trnitá, které jsou důležité pro stavbu nového hlavního vlakového nádraží pro Brno. Odkup za 186 milionů korun doporučili brněnští radní ke schválení zastupitelům. Parcely koupí od druhého nejbohatšího Čecha Daniela Křetínského. info Zdroj: poskytlo město Brno zoom_in Některé z pozemků ve čtvrti Trnitá, které jsou důležité pro stavbu nového hlavního vlakového nádraží pro Brno. Odkup za 186 milionů korun doporučili brněnští radní ke schválení zastupitelům. Parcely koupí od druhého nejbohatšího Čecha Daniela Křetínského. Pro zvětšení klikněte. V současné době se jedná přibližně o lokalitu servisního zázemí pro autobusy na autobusovém nádraží Zvonařka a nájezdové rampy na střechu nádraží. Nákup za bezmála dvě stě milionů korun budou městští zastupitelé schvalovat na svém červnovém zasedání.

Přibližný pohled na katastrální mapu, kde jsou výše uvedené pozemky.

Transakce má ale háček. Zatímco město za 186 milionů korun odkoupí zmiňované pozemky, prodá zároveň Křetínskému parcely v budoucí Jižní čtvrti, a to za 306 milionů. Čistý zisk by tak měl být pro Brno sto dvacet milionů. „Nákup a prodej poté zajistí Brněnské komunikace, kterým pozemky oficiálně patří,“ pokračoval Oliva.

Plánovaná transakce se však nelíbí některým koaličním partnerům, jmenovitě lidovcům. „Absurdní a absolutně nevýhodné. Město se levně zbaví nejhodnotnějších pozemků v Jižní čtvrti, kde by mohly stát stovky dostupných bytů a získá pozemky pro nové nádraží, které by ale podle zákona mohlo získat při případné nedohodě s vlastníkem skrze vyvlastnění. Tohle lidovci nikdy nepodpoří,“ upozornil na sociální síti X někdejší primátorčin náměstek Petr Hladík.

Jeho slova potvrdil aktuální lidovecký náměstek primátorky Filip Chvátal. „My v tom jako lidovci máme jasno, návrh na zastupitelstvu určitě nepodpoříme. Zastupitelé za Starosty a nezávislé ještě nevědí,“ podotkl Chvátal. Obě strany kandidovaly v posledních komunálních volbách jako koalice Lidovci a Starostové.

Radní Oliva nicméně upozornil, že se pod současným autobusovým nádražím Zvonařka jedná o strategické pozemky, které je k výstavbě nového železničního uzlu získat. „Bez nabytí těchto pozemků není výstavba nového nádraží a související infrastruktury možná. Tato majetková dispozice je důležitým krokem k vybudování nové jižní čtvrti v lokalitě Trnitá, která se postupně proměňuje z brownfieldu na výstavní část města,“ argumentoval radní.

Pod společnost EP Real Estate, která patří do Energetického a průmyslového holdingu miliardáře Daniela Křetínského, spadá autobusové nádraží Zvonařka od konce roku 2021. Získala ho nákupem společnosti Tourbus, jež kromě vlastní autobusové dopravy byla také stoprocentním majitelem firmy ČSAD Brno holding, které nádraží patřilo.

Jednání, které zřejmě vyústí prodejem a nákupem parcel v lokalitě budoucího nového hlavního nádraží, trvala přibližně rok. „Po letech patové situace je dohoda dobrým základem pro uskutečnění záměru města a Správy železnic vybudovat v Brně moderní železniční uzel. Zároveň to otevírá městu možnost rozšíření centra směrem na jih. Tyto záměry akceptováním podmínek dohody respektujeme a podporujeme,“ podotkl pro server iDnes místopředseda představenstva Křetínského společnosti EP Real Estate Jiří Nováček.

Novému brněnskému nádraží už zároveň ustupují některé budovy. V uplynulém týdnu bourali dělníci například dvě vícepatrové budovy, které dříve v Trnité ulici představovaly souvislý blok. Demolice dlouhodobě nevyužívaných budov má být hotová do konce června. Náklady na demolici jsou 4,4 milionu korun bez daně. „Práce potrvají 120 dnů od předání staveniště zhotoviteli,“ zmínil nedávno mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Brněnské hlavní nádraží se na nové místo přesune zhruba za deset let. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda věří, že celková přestavba brněnského železničního uzlu začne ještě v tomto desetiletí. Stavba nového hlavního nádraží by mohla být hotová v roce 2035. K tomuto termínu se kloní i ministr dopravy Martin Kupka.