Spor o vozovnu začal, když se dva roky po dostavění budovy firma Stavex dostala do konkurzu. A správce konkurzní podstaty, kterým se stal Pavel Blažek, současný člen brněnského zastupitelstva, nechal vozovnu prohlásit za majetek Stavexu.

„Brnu v tu chvíli nezbylo nic jiného, než podat žalobu. Deset let trvalo, než jsme se konečně dočkali výsledku, který nás pochopitelně potěšil. Samozřejmě, je velmi pravděpodobné, že se protistrana odvolá k Vrchnímu soudu v Olomouci, takže kauza bude ještě pokračovat, přesto bylo tohle rozhodnutí krajského soudu významný krok k ukončení celého případu,“ pochvaluje si náměstek brněnského primátora Oliver Pospíšil.

Správcem konkurzní podstaty zůstává stále Pavel Blažek. Kvůli svému členství v městském zastupitelstvu však musel předat svoje povinnosti zvláštnímu správci Radomíru Daňhelovi. „Já už s tím nemám nic společného, ale předpokládám, že pan Daňhel svolá věřitelský výbor a spolu se dohodnou o dalším postupu,“ řekl Blažek.

Zvláštní správce s jeho slovy souhlasí. „Dokud nebudu mít v ruce písemný rozsudek, tak nebudu dělat nic. Potom teprve svolám věřitelský výbor. Udělám všechno pro to, abychom v mezích zákona pro Stavex získali co největší majetek, který mu náleží. K tomu mě koneckonců věřitelský výbor vybídl už dávno,“ potvrdil Daňhel, že mají v plánu odvolání. Město se dřív zkoušelo s věřiteli dohodnout, ti na to však nepřistoupili. „Město nám dříve nabídlo odstupné asi deset milionů korun, ale to nepovažujeme za dostatečné,“ řekl Daňhel.

Trolejbusová vozovna v Komíně je nejmladší vozovna v Brně. Firma Stavex ji dokončila v roce 1997. „Byla to ambiciózní akce za stovky milionů korun. V závěru staveb se však objevily spory s městem o obrovské částky za různé vícepráce, kterými se snažila firma nějak vyřešit své finanční problémy. Ty práce však město nikdy neuznalo,“ uvedl Pospíšil. Hlavní vlastník firmy potom spáchal sebevraždu a firma spadla do konkurzu.

Pokud i vrchní soud nároky města uzná, město si konečně vozovnu zapíše do katastru nemovitostí. „Nic zásadního se vlastně nestane, protože vozovna bez problémů funguje a fungovat bude dál. Velký problém však nastane, pokud soud naši žalobu zamítne,“ bojí se Pospíšil. V tom případě totiž může konkurzní správce po městě požadovat ušlý nájem. „Myslím si, že ho požaduje už teď, protože jinak by se to promlčelo a dostal by peníze jen za poslední dva roky a ne celých deset let. Další věc je, že pokud město prohraje, bude chtít konkurzní správce vozovnu prodat. A komu jinému, než Brnu,“ povzdychl si Pospíšil.

Brno by tak za jednu zakázku platilo dvakrát. „Přitom za nic nemůže, neudělalo žádnou chybu. Ta firma vyhrála výběrové řízení, pracovala na stavbě a pak se dostala do úzkých, jenže s tím město nemá nic společného,“ podotkl Pospíšil.

Pokud město bude muset zaplatit za vozovnu znovu, v době hospodářské krize to hodně zatíží jeho rozpočet. „Je těžké předjímat rozhodnutí soudu. Pokud by situace dopadla pro město špatně, tak by se to v rozpočtu samozřejmě projevilo. Nejlepší řešení by pak byl nějaký splátkový kalendář, ale v současné době a při současném stavu věci se těžko cokoli odhaduje,“ uvedl ekonom Ondřej Moravanský ze společnosti Cyrrus.