V poslední době se s podobnými případy setkali také brněnští strážníci. „Řešili jsme jednu jízdu po chodníku na Kolišti, která skončila pokutou. V Žabovřeské ulici porušila elektrokoloběžka zákaz vjezdu a vjela do jednosměrky z opačné strany,“ vyjmenoval mluvčí městské policie Jakub Ghanem.

Podle Neužilové by měli jezdit lidé s elektrickými koloběžkami především po silnici. „Řešení je také vymezit pro ně na chodnících speciální pruhy,“ navrhla.

Koloběžky k zapůjčení. Ilustrační foto
Zájem o elektrokoloběžky stoupá. Prodejci nedokáží uspokojit poptávku

Kromě jízdy po chodníku vadí některým i způsob odkládání dopravního prostředku. „Vnímáme, že se to lidem nelíbí. Uživatelé mnohdy koloběžky nechávají na místech, kde tvoří překážku v provozu. Měla by vzniknout konkrétní závazná pravidla pro jejich odkládání,“ uvedl radní Brna-středu pro dopravu a předseda spolku Brno autem Jan Mandát.

Elektrické koloběžky v Brně
- kritika: nebezpečí sražení chodců při jízdě po chodníku, nebezpečí jízdy na koloběžce v hustém provozu, špatné odstavování sdíleného dopravního prostředku v ulicích
- řešení: návod pro uživatele koloběžek k jejich parkování
- kdo: pravidla vznikají na brněnském magistrátu i ve společnosti Lime
- nabídka sdílených koloběžek v Brně: od konce letošního srpna americká společnost Bird, stejnou službu plánuje i firma Lime

Vznik manuálu pro užívání elektrokoloběžek ve městě potvrdil brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. „Bude mít grafickou formu, například vyfotíme konkrétní případ, jak koloběžka stojí a ukážeme lidem, jak má být odstavená správně,“ řekl.

Současně radní posuzují manuál od společnosti Lime, která se nabízet sdílené koloběžky v Brně teprve chystá. „Na utváření služby spolupracujeme také s Besipem či policií a jednáme i s organizacemi zastupující obyvatele města se zrakovým omezením,“ popsal provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.

Podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka však ani nastavení pravidel nemusí problém vyřešit. „Provozovatelé mohou vydat návod, ale pokud se lidé chovají jako zvířata a nedodržují pravidla, tak může začít omezování koloběžek stejně jako u segwaye,“ upozornil.

Nebezpečí při jízdě na koloběžce hrozí jezdcům i chodcům. „Elektronická koloběžka se dá přirovnat ke kolu. Její uživatelé jsou řidiči, takže patří na silnici, což může být nebezpečné a v husté dopravě nikdo na silnici nepojede. Předpokládám, že lidé budou jezdit i na chodníku,“ dodal Čížek.

Odborník na městskou hromadnou dopravu Tomáš Kocman z Technického muzea Brno.
Podzemní dráha má pro Brno význam, tvrdí odborník na MHD Kocman

Momentálně využívají jezdci v Brně kromě vlastních také sdílené elektrokoloběžky americké společnosti Bird. Desítky modročerných strojů se v ulicích začaly objevovat na konci srpna.