Příjemnou relaxaci v parku vám přeje starosta městské části Brno–střed Libor Šťástka. Text jako vystřižený z reklamního letáku se v posledních týdnech objevil na deseti nových informačních tabulích v parcích, které spravuje městská část Brno–střed. Za tabule propagující před komunálními volbami jméno lídra občanských demokratů v této městské části zaplatila radnice sto dvacet tisíc korun.

Stojany s texty o historii parků se objevily například na náměstí 28. října, v Anthroposu či na Obilním trhu. „Městská část je instalovala minulý týden,“ uvedl mluvčí radnice Roman Burián.

Podle Šťástky tak radnice dává lidem najevo, kdo je za parky odpovědný a na koho se v případě potřeby mají obracet. „Stejně jsme minulý rok označili také školy, které zřizuje Brno–střed,“ tvrdí Šťástka.

Cedule v parku se však objevily jen měsíc před volbami, v nichž může být do čela městské části zvolen kdokoliv jiný. „Zajímavosti o parku zůstanou platné, cedule tedy lidem poslouží,“ brání starosta stodvacetitisícovou investici z rozpočtu městské části.

Sociální demokraté, kteří jsou na radnici s občanskými demokraty v koalici, s tím nesouhlasí. „S cedulemi v parcích to starosta trochu přehání. Není to přece jenom jeho zásluha, v jakém stavu parky jsou,“ myslí si místostarosta Dušan Pazdírek.

Propagační plakát Libora Šťástky.

Stejně jako opoziční lidovci a zelení navíc upozorňuje na to, že podobně se starosta zviditelňuje pod všemi projekty městské části a sám rozhoduje i o podobě radničního zpravodaje. „Jsme svědky budování kultu osobnosti a jen těžko se tomu dá čelit. O starostových plánech totiž nemáme žádné informace,“ kritizuje lidovecký zastupitel Bohumil Bílek.

Opozice podle něj neměla informace ani o tom, jak bude vypadat propagace Festivalu v centru dění, díky kterému včera ožilo náměstí Svobody. Hlavní tváří festivalu je totiž opět Šťástka „Je důležité, že město žije. Ale není vhodné, aby to starosta prezentoval jen jako svůj úspěch,“ zhodnotila zastupitelka za zelené Jasna Flamiková.

Festival, díky jehož propagaci se starostova tvář objevuje po celém městě, zaplatí ze svého rozpočtu také městská část. A to i přesto, že oficiálně na něj zastupitelé žádné peníze nevyčlenili.

Organizátorem akce je totiž Kulturní a vzdělávací středisko U Tří kohoutů, jehož provoz městská část platí. „Předpokládáme, že za osmnáctidenní festival zaplatíme šest set tisíc korun,“ uvedl mluvčí Burian, který je zároveň ředitelem střediska.

Podle marketingových odborníků jsou všechny tyto kroky součástí starostovy promyšlené reklamní kampaně. „Je to dlouhodobá snaha o zviditelnění, která se před volbami stupňuje,“ myslí si kreativní ředitel agentury Adbros Jan Ptáčník.

Politolog Stanislav Balík však upozorňuje, že starostovy kroky mohou být částečně přínosné. „Brno–střed je velká městská část a jen málokteří její obyvatelé znají své zastupitele a radní. Když si lidé spojí vedení radnice s tváří starosty, pomůže jim to v orientaci,“ upozorňuje Balík.

Hranice mezi tím, kdy je tento způsob propagace prospěšný a kdy už starosta zneužívá situace, je podle něj velmi tenká. „Všichni cítíme, že někdy už je toho zkrátka moc, ale mez se stanovuje těžko,“ zhodnotil Balík.

O hodnocení starostova přístupu se i přesto alespoň částečně pokusí porota celostátní soutěže Otevřeno – Zavřeno, která upozorňuje na dobré i špatné příklady veřejné správy. Šťástka je totiž kvůli zneužívání zpravodaje městské části pro svoji propagaci nominovaný v negativní kategorii Zavřeno. Výsledky soutěže zveřejní její organizátoři na konci září.