Poskládat jeden obrázek za druhým, až vznikne celý příběh. Postavy v něm hrají softball nebo po sobě střílejí. Jako v počítačových hrách. Díky Akademii programování takhle tvoří děti ze tří základních škol z Brna a Brněnska. I když město a okolí platí za líheň talentů informatiky, je potřeba, aby jich bylo víc. Počet zájemců o tento obor klesá.

Projekt má dětem přiblížit, že programování není jen o složitých kódech a vzorcích, je součást života. „Chceme dětem nastínit, že vlastně v hlavě programují odmala. Třeba při vystupování z autobusu. Naučí se přemýšlet v algoritmech, hledat postupy řešení," popsal princip výuky učitel informatiky základní školy v ulici Úvoz v Brně Petr Hájek.

Program je zdarma, děti tvoří hry i doma. Čeká je deset lekcí po dvou až třech hodinách. Do prvního ročníku se zapojilo sedm set žáků a studentů z pětadvaceti základních, středních i vysokých škol z celé České republiky. Nově se učí programovat kromě školáků z Úvozu taky děti ze základní školy v Ořechově na Brněnsku.

Mezi nimi třeba desetiletý Vít Souchop. „Matematika a informatika mě hodně baví, jednou budu programátor. Zatím jsme se naučili úplné základy," řekl. Programování se jinak na základních školách učí jen v kroužcích.

Do projektu se v Jihomoravském kraji zapojila i Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně. „Mobilní aplikace dnes mladí využívají nejvíc. A teď si mohli vytvořit vlastní. I proto se jim to líbilo víc než výuka," konstatovala učitelka informatiky Irena Ulucay.

Program si pochvalují taky odborníci z Fakulty informatiky Masarykovy univerzity. Akademie programování totiž může zlepšit úroveň znalostí studentů, kteří se na tuto školu hlásí. „Rozdíly mezi přihlášenými jsou obrovské. Nejde už jen o talenty, ale i ty, kdo informatiku vidí jako příležitost dobře si vydělat," podotkl informatik Tomáš Pitner.

Zájem o fakultu přesto klesá. Právě Akademie programování tak může přilákat další zájemce. „Hlásí se k nám méně dětí, ale stále si vybíráme. Je potřeba vzít v úvahu, že jsou teď populační ročníky slabší. Rozhodně ale podobný program může děti přitáhnout k zájmu o informatiku či programování. V budoucnu bude čím dál víc potřeba," nastínil Pitner.

To dokládá i průzkum společnosti Microsoft, která program zahájila. Podle ní bude do roku 2020 chybět v Evropské unii 825 tisíc pracovníků s kvalifikací v oboru informatika. „I Brno má velký nedostatek odborníků na informatiku. Poptávka po nich roste. V našem regionu si je většinou stahují velké firmy, jako třeba IBM," shrnul brněnský ekonom Michal Kozub.

Podle něho situace neovlivňuje jen odborníky. „Všichni, kdo pracují v kancelářích, musejí umět základy informatiky. Pracovat s programem Excel, vzorci, funkcemi či databázemi. Informatika prostupuje čím dál víc oblastí. Spousta obchodů už má například internetové prodejny," dodal ekonom.

Navíc je už často programování při pracovních pohovorech požadavek na přijetí i mimo obor informatiky. Podle Microsoftu vyžadují v České republice základy programování až dvě pětiny personalistů. Jak ale Hájek upozorňuje, nedá se odhadnout, jaký účinek program na děti bude mít. „Ze základní školy je ještě dost daleko k tomu odhadovat, jestli se informatikou budou živit," upozornil učitel.