Dopravní podnik jej letos odstavil. Ne však, aby poslal stroj do muzea. Čeká jej pouze oprava. Podnik má totiž jen 147 trolejbusů. A to je málo.

Za rok přitom očekává návrat trolejbusů na celou trasu linky 30, kde je kvůli stavbě Dobrovského tunelů z části nahradily autobusy. „V posledních dvou letech jsme nové vozy vůbec nenakupovali. V ideálním případě je přitom vhodné nakupovat sedm trolejbusů ročně,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Podle informací na stránkách fanoušků brněnské hromadné dopravy bmhd.cz právě nedostatek trolejbusů zachránil doposud poslední jezdící krémovo­červený vůz od definitivního konce. „Trolejbusy dopravnímu podniku výrazně chybí a mají se vrátit i na linku 30, proto tento stroj opraví,“ tvrdí v článku autor s přezdívkou Fixi.

Tuto spekulaci ovšem mluvčí popřela. „Trolejbus jsme nikdy nevyřadili. Jen jsme rozhodli o jeho opravě. Díky ní se prodlouží jeho životnost. Možná o dva či tři roky,“ řekla Škrancová.

Příliš drahý nákup

Nedostatek trolejbusů ovšem oprava jednoho veterána nevyřeší. A nákup nových je příliš drahý. Jeden stojí mezi desíti a třinácti miliony korun. Brnu pomohla nečekaně Jihlava, které se podařilo získat dotace na nákup nových vozů. A starší typy 21Tr z rozmezí let 1999 až 2001 nepotřebuje. „Rozhodli jsme se jich pět koupit. Čtyři vyjedou do ulic města a jeden poslouží na náhradní díly,“ řekla Škrancová.

Podle ní díky tomu dopravní podnik ušetří desítky milionů. „Jeden ojetý trolejbus stojí maximálně čtyři sta tisíc. Za jeho opravu zaplatíme dva a půl až tři miliony korun,“ uvedla mluvčí. Dodala, že dva z pěti koupených vozů už jsou v Brně.

Nákup trolejbusů pokryje dopravní podnik ze svého rozpočtu. Město přispívat nemusí. „Platíme dopravnímu podniku za zajištění hromadné dopravy. Jak to udělá, je hlavně jeho věc,“ upozornil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian.

Ani nákupem ojetin z Jihlavy investice dopravního podniku do nových trolejbusů nemohou skončit. Za rok se totiž mají otevřít tunely Dobrovského. A v Brně díky tomu opět začne jezdit trolejbusová linka 30. „I proto musíme vozový park trolejbusů doplnit. Kolik jich bude, zatím nevíme,“ podotkla Škrancová.

Kvůli otevření tunelů podnik také intenzivně shání řidiče trolejbusů. „Jenže ti na trhu nejsou. Zájemcům o práci proto nabízíme rekvalifikaci z řidičských průkazů typu B nebo C na D, který je pro řízení trolejbusu potřeba,“ řekla Škrancová.

Podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka je řízení trolejbusů velmi specifické. Trolejbus má totiž trolejemi přesně vymezenou trať. „Kvůli tomu podléhá drážnímu zákonu a pro řidiče jsou předepsané přísnější zkoušky,“ vysvětlil vedoucí Bielko, proč lidé toto povolání nevyhledávají.

Lidé v Brně nárůst trolejbusové dopravy podporují. „Převezou stejný počet cestujících jako autobusy, ale nezatíží tolik životní prostředí,“ myslí si třeba Zdeňka Pavlíčková.

147 trolejbusů má v současné době brněnský dopravní podnik. Tento počet však už nestačí. Vedení firmy se proto rozhodlo nakoupit pět starších strojů z Jihlavy. Zaplatí za ně jen statisíce korun. Příští rok musí město v nákupu trolejbusů pokračovat. Po otevření tunelů Dobrovského se totiž vrátí na celou trasu linky 30.