Představitelé dopravního podniku už hledají možnosti pro zapůjčení autobusu na vodíkový pohon. „Oslovili jsme tuzemské i zahraniční výrobce z Polska, Francie a Portugalska a čekáme na jejich stanovisko," potvrdil generální ředitel dopravce Miloš Havránek.

V teplárnách už pracují na studii proveditelnosti umístění hydrolyzéru a plnící stanice v jejich maloměřickém areálu. Přímo v něm nebo v těsném sousedství má vzniknout i plnička pro vozy hromadné dopravy.

Inspirací jsou pro Brno německý Berlín a Karlsruhe, kde už první autobusy na vodík zajišťují kyvadlovou dopravu. Zároveň tam mají zkušenosti s budováním vodíkových čerpacích stanic pro osobní i nákladní vozy a autobusy. „Zahájili jsme tržní konzultace na dodávky dostupných technologií," informoval vedoucí projektu Jiří Šamánek z Tepláren Brno.

Už při podepisování memoranda brněnská primátorka Markéta Vaňková věřila, že Brno má šanci stát se lídrem ve využití vodíku. „Neuplynulo ani čtvrt roku a zahájení konkrétních kroků na projektech a příprava jejich postupného uskutečnění jsou dokladem, že tato cesta k nízkoemisní budoucnosti města postavená na udržitelnosti dostává reálné obrysy,“ prohlásila Vaňková.

Spolupráce na praktickém využití vodíku dostane i akademickou rovinu. Pod vedením brněnské techniky vznikne Evropský institut pro výzkum vodíku a nových technologií. Klade si za cíl zrychlit ve městě výzkumné aktivity související s využitím vodíku jako nosiče energie. „Energetické využití vodíku je výzvou, která vyžaduje v krátkém časovém období velký objem výzkumných prací a výsledky úspěšně přenést do praxe. S tím je spojena potřeba výchovy inženýrů s pokročilými znalostmi v souvisejících oborech," uvedl ředitel Energetického ústavu Fakulty strojního inženýrství techniky Jiří Pospíšil.

V rámci institutu bude technika spolupracovat s německými univerzitami ve Stuttgartu a Karlsruhe a také s akademiky v Chorvatsku a Slovinsku.

Memorandum signatáři podepsali loni 25. října. Jsou jimi město, technika, teplárny, dopravní podnik, Sako a Symbios Funding & Consulting. Plánují spolupracovat hlavně při využití vodíku v energetice a veřejné dopravě nebo výrobě zeleného vodíku.