Bližší podobu nové brněnské čtvrti Trnitá okolo budoucího hlavního nádraží nastiňuje územní studie. Ve čtvrtek ji dokončila kancelář městského architekta.
Padesát metrů široký bulvár podobný Václavskému náměstí v centru Prahy. Místo současného hlavního nádraží park, přes který se Brňané dostanou až k řece Svratce. Bydlení až pro patnáct tisíc lidí. Uprostřed nové vlakové nádraží, které má vzniknout na místě současného dolního. Tohle všechno nabídne v budoucnu nová brněnská čtvrť Trnitá. Pracovníci kanceláře městského architekta ve čtvrtek dokončili její územní studii.

Podle ředitele kanceláře Michala Sedláčka se jedná o klíčový dokument pro výstavbu nové čtvrti. „Určuje její celkové uspořádání, mimo jiné říká, jak mají vypadat ulice a veřejná prostranství, kde budou parky nebo jak objemná a vysoká bude zástavba. Studie poslouží jako výchozí podklad města pro jednání s investory a developery,“ řekl Sedláček.
Kromě parku vedoucího od současného nádraží vznikne další na pravém břehu Svratky. Její nábřeží oživí připravovaná protipovodňová opatření. Od nového nádraží povede směrem k historickému centru bulvár lemovaný obchody a službami v přízemí domů a stromořadím. Povede jím tramvajová a motorová doprava, cyklopruhy, součástí budou široké chodníky.
Nová čtvrť Trnitá v Brně
Vyroste na území o velikosti zhruba 140 hektarů, které se nachází jižně od současného hlavního brněnského nádraží.
V budoucnu se tam přesune vlakové nádraží, které vznikne namísto dolního nádraží.
Nabídne bydlení až pro 15 tisíc lidí, kancelářské i další veřejné budovy, široké možnosti trávení volného času, 2 parky.
Středem čtvrti povede široký bulvár pro pěší, dopravu i cyklisty.
První domy okolo bulváru vyrostou do 5 let.
Na výstavbě bulváru bude na základě memoranda uzavřeného s městem spolupracovat společnost J&T Real Estate. „Dlouhodobě se pod řízením kanceláře městského architekta podílíme na krocích, které směřují k rozvoji území. Bulvár povede skrz něj a stane se kotvou jeho nového urbanistického pojetí,“ uvedl ředitel marketingu firmy Jiří Ochetz.
Její zaměstnanci v místě plánují postavit trojici městských bloků, vlastní i část pozemků pod budoucím bulvárem.

Územní studie po investorech požaduje, aby každý blok tvořilo vždy alespoň ze třiceti procent bydlení. Díky stejnému poměru pro zastoupení zeleně vzniknou zelené vnitrobloky, střechy domů pokryje zeleň.
Zelený pás směřující od nádraží ke Svratce navrhl už v minulosti při jednom z podobných projektů brněnský architekt Petr Hrůša. „Propojuje brněnskou okružní třídu, takzvaný ring, s řekou Dovedu si představit, že park bude fungovat i ekonomicky, protože do něho budou otočené hospody i další provozovny,“ sdělil.
Základy nové čtvrti začnou vznikat souběžně s novým hlavním nádražím, na jehož podobu je nyní vyhlášená mezinárodní soutěž. „Počítáme s tím, že první domy vyrostou kolem plánovaného bulváru a v blízkosti ulice Opuštěná zhruba do pěti let,“ upřesnil Sedláček.
Kancelář městského architekta aktuálně připravuje projekt na výstavbu přírodě blízkých protipovodňových opatření na Svratce v úseku kolem nového hlavního nádraží. „Na levém břehu vznikne městské nábřeží, na pravém břehu počítáme s parkem, který bude v případě povodní fungovat pro zadržování vody,“ přiblížil vedoucí oddělení městské infrastruktury Radim Vítek.