Prosincová nákupní mánie má opět dva vrcholy. Těsně před Vánocemi lidé sháněli poslední dárky a nyní po svátcích je do obchodů znovu lákají velké slevy. Sezonní zboží, jako zimní oblečení, sportovní potřeby nebo dekorace, se teď dají sehnat o víc než polovinu levněji.

Většina obchodů po vánoční přestávce otevřela v pátek a rovnou prodejny vyzdobila cedulemi s nápisy výprodej. „Slevy na zimní zboží dosahují až padesáti procent. Se slevou prodáváme i starší kolekce. Zvláště dopoledne přišlo hodně lidí. Slevy potrvají do 8. ledna a nebudeme je dál navyšovat," popsala situaci prodavačka v obchodě s oblečením v brněnském Avion Shopping Parku Martina Eliášová.

Příklady slev (Údaje o ceně před/po slevě)
- dámské tričko Orsay: 499 Kč/249 Kč
- svícen Ikea: 99 Kč/69 Kč
- svetr F & F: 599 Kč/399 Kč
- trampolína Tesco: 4999 Kč/2899 Kč
- smart TV (s úhlopříčkou 126 centimetrů)
- Planeo Elektro: 24 999 Kč/19 999 Kč

Skoro o polovinu levněji teď lidé nakoupí také elektrospotřebiče. „U vybraných výrobků slevy dosahují až devětačtyřiceti procent. Výprodej potrvá do první poloviny ledna," sdělil ředitel reklamy a marketingu Okay elektra Milan Jansa. Slevy se týkají především tabletů, mobilů nebo fotoaparátů.

Už od druhého svátku vánočního mohou lidé využívat slevy v obchodech sítě Tesco. „Levnější jsou tisíce položek. Víc než pětasedmdesátiprocentní slevy najdou lidé především u vánočních dekorací, u oblečení a hraček dosáhnou slevy až padesáti procent. Výrazně nižší ceny čekají na zákazníky i v dalších odděleních. Na polovinu původní ceny klesnou vybrané produkty a balíčky ze sortimentu kosmetiky či zboží v oddělení domácích potřeb. Slevy potrvají až do vyprodání zásob," informoval mluvčí řetězce Jiří Mareček.

Na povánoční nákupy se podle něj chystají často lidé, kteří pod stromečkem našli dárkové poukazy nebo obálku s penězi. „Období mezi svátky a po Novém roce využívají k výhodným nákupům i lidé, kteří si chtějí vybrat ve větším klidu a s celou rodinou," dodal Mareček.

Potvrzuje to i Lenka Mašlíková, která se v pátek vydala s dcerami na nákupy do obchodů v centru Brna. „Dcery si stejně přejí k Vánocům hlavně oblečení nebo kabelky. Máme v posledních letech tradici, že dostanou peníze do obálky a za ty si mohou vybrat, co se jim líbí," řekla žena.

Ne všechny obchody však u svého zboží nasadily slevy v desítkách procent. „Hračky nejsou sezonní zboží. Nepotřebujeme je po Vánocích doprodat, proto je u nás zlevněných jen několik málo položek. Výhodné akce na hry, panenky nebo auta máme spíš před svátky," sdělila prodavačka brněnského obchodu s hračkami, která si nepřála uvést své jméno.

Podle ní si však hračkářství ani po Vánocích nestěžují na malý zájem zákazníků. „Hodně teď lidé dostávají peníze nebo poukazy, takže i malé děti si chodí hračky vybrat samy," dodala.

Předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová radí, ať se nakupující nedají na první pohled vysokými slevami oklamat a zboží důkladně prozkoumají. „Prodávající někdy ceny zveličují, uvádějí různé ceny v regálech a u pokladen, zboží bývá špatně označené. Obchodníci také slibují vyšší slevy, než jaké jsou ve skutečnosti, nebo zlevňují levnější zboží, dražší ne a podobně," podotkla Mazalová.

Mezi další triky podle ní patří přelepování cen či lákání spotřebitelů reklamou do obchodu, kde zlevněné zboží vůbec nebylo nebo bylo v malém množství, a tím pádem se velmi rychle vyprodalo.