V hromadné dopravě ve Vídni je skoro jako doma. Její vozidla používá Brňan Jan Rybárik často, a to hlavně při cestách na letiště. Bez jízdenky tam do souprav nevkročí. „Ani bych si netroufl si ji nekoupit, i když jsem při návštěvách Vídně a cestách na letiště či zpět nikdy kontrolu jízdenek nezažil,“ poznamenal.

Podle informací Brněnského deníku Rovnost revizoři vídeňského dopravního podniku přistihli loni třiadevadesát tisíc pasažérů bez dokladu. „Zkontrolovali přitom téměř pět milionů cestujících. Načerno jelo pouze 1,9 procenta z nich. Podíl černých pasažérů ve Vídní tak zůstává velmi nízký,“ řekla za vídeňskou kancelář v Praze Barbora Benešová.

Brněnský dopravní podniku eviduje za loňský rok ještě nižší podíl cestujících načerno. Bez dokladu se vezlo jedno a půl procenta z kontrolovaných pasažérů. Jak už Rovnost informovala, revizoři přistihli přes pětapadesát tisíc lidí bez dokladu. „Kontrol ubylo, ale ne nějak významně. Část revizorů jsme vyčlenili na práci preventistů a informátorů při výlukách,“ vysvětlila mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Za černou jízdu lidé v Brně zaplatí pokutu osm set korun. Po pěti dnech se zvýší na patnáct set korun. Tato částka je podle zákona nejvyšší možná. Dopravní podnik ve Vídni před dvěma lety zvýšil základní pokutu na 105 eur, narůst může až na 145 eur. „Jízda načerno není férová vůči těm, kteří si jízdenku zakoupí. Pasažérům bez dokladu tak vystavíme nejdražší možnou jízdenku,“ řekla ředitelka Wiener Linien Alexandra Reinagl.

Podle Benešové je nízký podíl černých pasažérů ve Vídni způsoben výší pokut, na tamní poměry relativně nízkou cenou ročního kuponu i vysokou kvalitou veřejné dopravní sítě. „Rád tam podpořím dobře fungující městskou dopravou i čisté a moderní příměstské vlaky,“ potvrdil Rybárik.

Zvýšit jízdné ani pokuty zástupci brněnského podniku neplánují. „Na jízdu načerno může mít vliv cena jízdenek i třeba možnost platby kartou. Tento způsob úhrady podniku přivede další zákazníky i příjmy navíc,“ sdělil ekonom Filip Hrůza.

Také podle Brňana Dalibora Dvorníka pomůže omezit jízdy bez dokladu rozšíření plateb kartou do vozů. „Považuji to za nejlepší řešení. Občas se mi totiž stane, že dobíhám tramvaj a jízdenku stíhám platit až přímo ve voze,“ sdělil.

Dopravní podnik spustí placení kartou uvnitř vozů na jaře.

Městská doprava ve Vídni a v Brně

Dopravní podnik ve Vídni:
-loňské kontroly: přes 5 milionů cestujících
-jízdy načerno: 93 tisíc lidí
-podíl odhalených jízd načerno: 1,9 procent
-pokuty: 105 eur, později 145

Dopravní podnik v Brně:
-loňské kontroly: zhruba 3,57 milionů cestujících
-jízdy načerno: přes 55 tisíc lidí
-podíl odhalených jízd načerno: 1,56 procent
-pokuty: 800 Kč, později 1500