Zlepšení slibovala firma Brno New Station Development, která má nádraží pronajaté do roku 2048, už před dvěma lety. V roce 2013 chtěla začít s rekonstrukcí za půl druhé miliardy korun. Zatím se ale nic neděje. Mohou za to nevyjasněné majetkové poměry.

Zástupci firmy tvrdí, že nevědí, s kým jednat. „Základní problém je v tom, že stále není dořešený převod nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Kdo bude nakonec vlastník, jsme přitom měli vědět už před rokem. Zatím ale stále nevíme, s kým jednat," upozornil předseda představenstva soukromé firmy Radek Konečný.

Lidé z Brna z toho nadšení nejsou. „Připadá mi, že nádraží má nyní tak úroveň menšího okresního města. Nějaké větší opravy si určitě zaslouží, vždyť tam zastavují evropské expresy. Zvláště když o stavbě nového nádraží se pořád jen mluví," řekl Karel Tesař.

Podle investorů se na odkladech podepsaly politické změny v minulých měsících. „O převodu majetků drah na železničáře rozhodla vláda Petra Nečase. Pak ji ale nahradila vláda odborníků a jí současná vláda. Způsob převodu tak stále není jasný," krčil rameny Konečný.

Ministerstvo dopravy s převodem váhá kvůli možným sankcím od Evropské unie. Ministr Antonín Prachař si totiž není jistý, zda nemůže jít o nedovolenou veřejnou podporu. „Oslovili jsme obě dráhy i železničáře s žádostí o podrobné informace o převáděném majetku. Jakmile je dostaneme, zahájíme konzultace. Teprve jejich výsledky určí další postup včetně termínů," řekl mluvčí ministerstva Novák.

Představitelé drah jsou ovšem přesvědčeni, že soukromník opravovat může. „Rekonstrukci nádraží z našeho pohledu nic nebrání. Firma se k opravám zavázala ve smlouvě. Změnou nájemce se na závazku nic nemění," upozornila mluvčí drah Kateřina Šubová.

Šéf Brno New Station Development ale zůstává opatrný a do nejasné investice se pouštět nechce. „Z naší strany problém není. Jsme nachystaní," ujistil Konečný.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský upozornil, že pokud společnost dostane nádraží, chceještě smlouvy se soukromníkem projednávat. „Od stolu nemůžeme říct, jak se k projektu postavíme. Detailně pročteme smlouvy a budeme jednat. Pokud ale má záměr hlavu a patu, nevidím důvod, proč by nepokračoval," řekl.

Společnost chce nádraží rekonstruovat na dvě etapy. V každé uzavře polovinu budovy a opraví ji. Upraví přitom prostory pro obchody. Kromě oprav budovy plánuje postavit i nové čekárny u pátého nástupiště. S rekonstrukcí počítá bez ohledu na budoucí polohu nového nádraží, které Brno chce do roku 2020. O ní má do konce roku rozhodnout studie srovnávající takzvanou odsunutou variantu s variantou blíž centru.