Ošetřující lékař se nepředstavil a nikdo mi nevysvětlil, jak bude vypadat zákrok. Brněnské nemocnice musí řešit řadu stížností. Spokojenost pacientů s poskytnutou péčí zjišťují zdravotnická zařízení různými způsoby. Některá se zapojují i do celostátního projektu Kvalita očima pacientů. První v něm letos skončil brněnský Masarykův onkologický ústav. „Spokojenost je tam dlouhodobě vysoká," podotkl autor projektu Tomáš Raiter.

Pacienti vyplňovali dotazníky, ve kterých se vyjadřovali k různým hlediskům péče. „Oproti předchozím rokům se v ústavu zlepšila informovanost pacientů o léčbě, čistota pokojů a spokojenost s dobou buzení. Měli by ale zlepšit srozumitelnost odpovědí lékařů," podotkl Raiter.

V ústavu se léčí například Eliška Skopová z Prahy. „Syn řekl, že si zasloužím ležet v nejlepší nemocnici, a převezl mě sem. Byla jsem už v hodně zařízení, ale nikdy jsem nezažila, že by se tam celý personál choval tak mile," podotkla žena. Skopalová si pochvaluje především to, že lékaři jí před zákrokem přesně vysvětlí, co budou dělat.

Některé stížnosti
* málo záchodů nebo jsou daleko od pokojů
* ošetřující lékař se nepředstaví
* sestry neklepou při příchodu na pokoj
* nikdo nevysvětlí, jak bude vypadat zákrok
* odpovědi lékařů jsou nesrozumitelné
* personál je drzý
* příslušníci náboženských menšin mají problém modlit se správným směrem

Péči oceňují i další pacienti. „Všichni nás opatrují. Pokud se objeví jen drobný náznak, že by nám mohlo něco chybět, hned to napraví. Lékaři a sestry umí s pacienty mluvit, což pomáhá i psychicky," řekla Brňanka Jiřina Königová.

Ostatní brněnské nemocnice se do srovnávacích výzkumů zapojují spíš výjimečně. V roce 2011 dosáhla Fakultní nemocnice u svaté Anny v projektu Kvalita očima pacientů hodnocení mírně pod standardem a o rok dřív Fakultní nemocnice Brno dostala označení pod standardem.

Mluvčí obou brněnských fakultek však upozornili na zlepšující se kvalitu péče. „Máme dvě možnosti, jak spokojenost pacientů ověřit. Jsou to dotazníky dostupné v nemocnici i na internetu nebo návštěvní kniha. Konkrétní a relevantní podněty se snažíme řešit," vysvětlila mluvčí Fakultní nemocnice Brno Anna Mrázová.

V minulosti se toto zdravotnické zařízení potýkalo například s problémem intimity pacientů. Při překládání z pojízdného lůžka na operační stůl totiž pacient zůstával nahý. „Poučili jsme personál, že jej musí vždy přikrýt," popsala Mrázová. Lidé si také stěžovali, že neznají jméno ošetřujícího lékaře nebo že sestry neklepou při příchodu na pokoj.

Nemocnice narazila i na požadavky náboženských menšin. „Někteří se chtějí modlit správným směrem. Řešíme to podle aktuální situace," dodala Mrázová. Upozornila také, že do nemocnice mohou nově i slepečtí psi. „Máme pro ně výběh. Někdo z příbuzných pacienta se ale o psa musí postarat," poznamenala.

Svatoanenská nemocnice zjišťuje reakce pacientů pomocí letáků, které mohou lidé anonymně hodit do schránky. „Často se týkají nedostatku toalet ve starších částech nemocnice. To řešíme postupnou rekonstrukcí. V dohledné době to napravíme," sdělila mluvčí Šárka Urbánková.

Pravidelné ankety mezi pacienty dělá i Úrazová nemocnice. „Většinou nás hodnotí velmi dobře. Párkrát jsem ale také řešil situaci, kdy jsem třeba sestru skutečně napomenout musel. Bylo to ale spíš kvůli tomu, že byla po dlouhé službě unavená a někomu odpověděla trochu rázněji, než bylo nutné," vysvětlil ředitel Karel Doležal.