Prázdné chodníky v nově opravené Veveří ulici v centru Brna. Na nich namalované modré čáry vyznačující stání pro auta v systému rezidentního parkování. Prostor vymezují tak, že chodcům zůstává jen úzký koridor. Ukázaly to fotky pusté ulice, kterou po opravách otevřeli v pondělí. Řada Brňanů si až díky nim nepoměr uvědomila a začala ho stav kritizovat.

Situace ve Veveří se nelíbí třeba Haně Kratochvílové. „Chodník má patřit lidem, ne autům. Pro nás zbyla malá cesta, občas je problém se vyhnout protijdoucím, hlavně když se jedná například o kočárek. Minout se s deštníkem v ruce je také docela věda,“ řekla na místě v úterý reportérce Rovnosti.

Otevření zrekonstruovaného tramvajového pásu v ulici Nové sady.
Prázdninové uzavírky končí. Podívejte se, jak nově vypadá Veveří a Nové sady

Dělníci ve Veveří opravovali jen vozovku. Chodníky zůstaly, jak byly dřív, včetně modrých čar. „Rezidentní parkování jsme v lokalitě zavedli před opravami, kterých se ulice dočkala v posledních měsících. Značení se nijak neměnilo, vycházelo ze schválené dokumentace. Modré čáry v oblasti platí od září 2018,“ sdělil mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Centimetry pro lidi

Úzkým průchodem pěší projdou v několika úsecích mezi Gorkého a Jiráskovou po obou stranách Veveří. „Rozměry ulice se v částech liší. Nicméně prostor pro pěší se řídí normou padesát plus pětasedmdesát centimetrů. V některých případech jsme využili zákonnou výjimku, a to jeden metr,“ doplnil Poňuchálek.

Zástupci města v reakci na kritiku uvažují o zvýšení komfortu v nejužších úsecích. „Úředníci prověří možnost zrušení stání a jejich nahrazení místy pro koloběžky nebo kola. V pondělí záměr probereme na poradě vedení města,“ uvedl městský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Spokojení řidiči

Kolmé parkování aut na chodníku vítá třeba místní řidič Josef Novák. „Jsem rád, že zaparkuji hned u domu. Prostor pro lidi sice možná není tak velký, ale při podélném stání se tam zase nevleze tolik aut,“ řekl v úterý v ulici Brňan.

Podle radního Brna-středu Jana Mandáta diskuse vznikla kvůli prázdné ulici bez aut, kterou Brňané viděli krátce po jejím otevření. „Chodníky jsou stále stejné, dělníci je neopravovali. Na nových místech navíc řidiči nezaparkují,“ zmínil Mandát.

Hned dvakrát se v srpnu maskovaný zloděj vydal na noční návštěvu nákupního centra v brněnských Bohunicích. Aby se dostal do trafiky, přinesl si kladivo a skleněné dveře rozbil.
VIDEO: Dveře rozbil u trafiky v Brně kladivem, kradl cigarety a jízdenky

Krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek upozornil, že lidé mohou využít chodník na opačné straně Veveří. „Ale třeba pro matky s kočárky není úzký prostor zrovna bezpečný. Pěší se tam k sobě musí chovat ohleduplně,“ řekl Čížek.

Názory na uspořádání Veveří ulice

Brňané si díky fotkám z pusté Veveří ulice po skončení jejích oprav uvědomili uspořádání chodníků a kritizují ho. Modré čáry vyhrazují jeho větší část pro parkování aut.

Pěším v některých úsecích ulice zbývá pro průchod pouze úzký koridor.

Prostor pro pěší je v některých místech široký pouze metr.

Zástupci města se brání, že stejné modré čáry v ulici byly už před opravami.

V nejužších místech uvažují o zrušení stání a jejich nahrazení místy pro koloběžky či kola.