Jen za posledních pět měsíců odešlo do starobního důchodu jedenáct řidičů tohoto dopravce. Právě kvůli důchodovému věku opouští podnik největší část řidičů. „V poslední době se v souvislosti s nárůstem cen paliv setkáváme s tím, že si řidiči z okolí Brna, kteří dojížděli, našli místo v lokalitě bydliště. Sice za nižší mzdu, ale ušetří na dojíždění," zmínila mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Brněnský dopravce chce nově nalákat řidiče a řidičky, kteří vlastní platný řidičský průkaz skupiny D a platný průkaz profesní způsobilosti řidiče skupiny D, na motivační náborový příspěvek až sto padesát tisíc korun. „Naší další podmínkou je, aby u nás zůstali čtyři roky. Částku jim proto budeme vyplácet průběžně. První splátku pětasedmdesát tisíc korun dostanou hned po zkušební době,“ uvedl Havránek. Zbytek motivačního příspěvku jim dopravní podnik vyplatí v dalších dvou splátkách. Na základě nabídky náborového příspěvku pro „hotové“ řidiče už se ke čtvrtečnímu dni ozvali dva zájemci.

Sedmička řidičů tramvají z Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova začala pracovat pro brněnský dopravní podnik. V Brně budou jezdit čtyři měsíce. V pátek mají zkušební jízdy.
Z tramvaje do šaliny: řidiči z Mostu pomáhají v Brně, učí se tratě i nová slova

Podle statistik Sdružení dopravních podniků České republiky se souhrnné číslo chybějících řidičů v městské hromadné dopravě v posledních měsících drží okolo pěti set, přičemž v tom nejsou zahrnutí pouze řidiči autobusů. „Je to problém, který se netýká jen České republiky, ale i celé Evropy," informovala mluvčí sdružení Linda Hailichová.

Podle ní v některých českých městech museli přistoupit k drobným úpravám v jízdních řádech. „Například k prodloužení intervalů mezi spoji. Nicméně všechny dopravní podniky se snaží dělat úpravy v takovém režimu, aby dopad na cestující byl minimální," sdělila Hailichová Deníku Rovnost.

Přesčasy a brigádníci

Brněnskému dopravnímu podniku se zatím daří situaci zvládat. „Především díky přesčasům kmenových řidičů a brigádníkům. Jedná se například o studenty vysokých škol, kteří si během prázdnin udělali potřebné řidičské oprávnění nebo naše řidiče, kteří jsou už v důchodu. O víkendech jezdí i někteří kancelářští pracovníci," vyjmenovala Tomaštíková.

Náborové příspěvky nabízejí i jiné dopravní podniky. Podle Hailichové například v Praze, Ostravě nebo Pardubicích. V Českých Budějovicích lákají zájemce i na služební byty.

Brněnská šalina Drak. Bude ji mít při protestu řidičů kdo řídit?
Neberte přesčasy: v brněnské MHD začal protest řidičů. Jak se dotkne dopravy?

Představitelé brněnského dopravního podniku nyní prověřují možnost ekonomické podpory dojíždějících řidičů. „V současné době můžeme nabídnout možnost využití ubytovny a nocležny, o dalších variantách podpory mimobrněnských řidičů jednáme," přiblížila Tomaštíková.

Problém s nedostatkem šoférů autobusů vnímají už několik let také v RegioJetu. „Po covidu se situace ještě zhoršila, protože se spousta řidičů ke své profesi nevrátila. Momentálně nám nechybí nikdo. V sezoně, tedy od června do poloviny září, byla situace jiná. Postrádali jsme okolo třiceti řidičů," poznamenala výkonná ředitelka autobusové dopravy RegioJet Dita Tomešová. Podnik se zaměřuje především na věrnostní bonusy.

Flixbus má na vnitrostátních i mezinárodních linkách podle mluvčího Tomáše Beránka aktuálně plný stav řidičů. „Je to i tím, že letní sezona už skončila. Část linek tím pádem funguje v omezenější mimosezonní frekvenci," vysvětlil.