Se svěřenci často vyráží trénovat do okrajových částí Brna nebo jeho okolí. Musí tam přejet přes městské ulice, kde často chybí opatření pro cyklisty. „Spousta tréninků nám vede přes Maloměřice a Obřany dál na Bílovice nad Svitavou a Adamov, ale z velodromu se tam dostáváme složitě. Přes Židenice či Husovice neexistuje kvalitní spojení, stezka podél řeky Svitavy není zrovna komfortní,“ podotkl trenér Lukáš Petr z cyklistického oddílu Favorit Brno.

Doplnil, že by zlepšení stavu v Brně uvítal hlavně v jeho severovýchodní části, třeba v okolí Gajdošovy ulice nebo Husovických tunelů.

Zástupci města plánují stav cykloinfrastruktury vylepšit řadou nových stezek. Lidem na kole usnadní cestu třeba ve Vídeňské ulici či od Stránské skály do Holzovy ulice v Líšni. „Pro stezku mezi Tuřany a Dvorskou je hotová dokumentace pro územní rozhodnutí a aktuálně se řeší výkupy pozemků,“ informovala Radka Loukotová z brněnského magistrátu.

Cykloinfrastruktura v Brně
- Vzniknou cyklostezky třeba ve Vídeňské ulici, od Stránské skály do Holzovy ulice nebo mezi Tuřany a Dvorska.
- Zřejmě v říjnu přibudou cyklopruhy ve Vejrostově ulici v Bystrci.
- Zástupci města udělají analýzu cykloopatření a víc se zaměří na rozvoj cyklodopravy.
- Cyklisté upozornili na chybějící cyklopropojení východních městských částí s centrem nebo opatření v Židenicích či Husovicích.
- V anketě Cyklobarometr Brno letos skončilo se známkou 3,57 na předposledním dvanáctém místě.

Některé další záměry se nachází ve fázi zpracovávání či schválení investičního záměru. Termín vyznačení se proto nyní nedá odhadovat, což se týká třeba plánované páteřní stezky údolím Ponávky.

Zřejmě v říjnu přibudou cyklopruhy ve Vejrostově ulici v Bystrci. „Ve spodní části mezi ulicemi Ečerova a Ruda budou na obou stranách a dál po Říčanskou už jen ve směru do Žebětína, protože v opačném směru cyklisté tolik nezdržují auta,“ řekl bystrcký místostarosta Tomáš Jára.

Na potřebu vylepšit podmínky ve městě upozornili i samotní cyklisté. V anketě Cyklobarometr letos zařadili Brno na předposlední ze třinácti hodnocených měst. „Hodnotí jejich subjektivní pocit při jízdě po městě. V Brně se zapojilo 216 účastníků výzvy Do práce na kole. Ohodnotili ho známkou 3,57. Dostávají sadu otázek, nakolik je město vstřícné k cyklistům, zda se v něm cítí bezpečně,“ přiblížil David Kopecký z pořádající Nadace Partnerství. Známkování je jako ve škole.

Brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl zadá příští měsíc analýzu cykloopatření. „U plánovaných úseků prověříme, co se v nich udělalo, proč se jejich vznik neposunul, zda je třeba problém s povolováním nebo výkupy pozemků. Za dva měsíce analýzu dokončíme a zvážíme řešení vedoucí ke vzniku stezek,“ řekl Kratochvíl.

Na rozvoj cyklodopravy se chce Kratochvíl nyní zaměřit víc, protože dřív podle svých slov řešil hlavně rezidentní parkování, koncepci vjezdů do centra města nebo parkovací domy.

Předseda klubu Byciklové Brno Jiří Jedlička upozornil, že východní městské části jako Židenice nebo Líšeň jsou stále bez bezpečného spojení s centrem. „V ulicích jako Křenová, Cejl nebo Milady Horákové opatření pro lidi na kole chybí a dál od centra bezpečné trasy také nejsou,“ uvedl Jedlička.

Problém mají částečně vyřešit stezky propojující ulici Pod Sídlištěm s Podstránskou a Olomouckou s Nezamyslovou. Městští radní u nich v březnu odsouhlasili zpracování investičních záměrů.