Počty prodaných cestovních dokladů každoročně rostou a podle v pondělí uvedených statistik za ně lidé v prvním čtvrtletí zaplatili 244 milionů korun. „Je to nejvíc za posledních pět let a o čtyři miliony víc než loni," informovala mluvčí dopravního podniku Barbora Lukšová.

Nejoblíbenější jsou jednorázové papírové jízdenky. Tržby za ně se zvýšily o tři miliony korun. „Cestující si také častěji kupovali roční předplatní kupóny. Tržby rostly o víc než milion a půl," popsal vedoucí tarifního odboru dopravního podniku Vít Prýgl.

Za roční základní jízdenku Brňané zaplatí 4750 korun. Zlevnit ji na dva a půl tisíce slíbilo vedení města v koaliční dohodě. Po roce a půl ale stále levnější není. „Tento týden budeme mít k dispozici všechny analýzy, abychom mohli začít o návrhu na zlevnění ročního jízdného jednat," nastínil Martin Ander, který je náměstkem primátora a členem dozorčí rady dopravního podniku. Aktuální krize v koalici podle něj na tento slib nebude mít vliv.

Snížit ceny jednorázových nebo SMS jízdenek podnik zatím neplánuje. Prodává se jich totiž čím dál víc. „Za první čtvrtletí si cestující koupili 817 tisíc SMS jízdenek, což je o 180 tisíc víc než loni," vypočetla Lukšová. Aktuálně si lidé mohou vybrat ze tří typů SMS jízdenek. Rozšiřovat jejich sortiment podnik nechce.

Zaměří se ale například na využití mobilních aplikací a bezkontaktních platebních karet k nákupu jízdenek. Podle Lukšové bude výhledově fungovat karta na městskou dopravu podobně jako takzvaná lítačka v Praze. Ander doplnil, že město ve spolupráci s podnikem na elektronickém odbavování cestujících pracuje. „Fungovat by mohlo od příštího roku," dodal náměstek.

VĚRA SYCHROVÁ

TOMÁŠ HAVLÍK