Slibuje to náměstek brněnského primátora Martin Ander, podle kterého městská rada návrh projedná v úterý na svém zasedání. „Neočekávám žádný problém. Všechny koaliční strany měly podporu cyklistiky ve svém programu," uvedl Ander.

V současnosti cyklisté do pěších zón v centru města můžou jen od pěti hodin večer do devíti hodin ráno. Nově se jich časové omezení týkat nebude. Zákaz vjezdu zůstane jen v České ulici. „Je příliš frekventovaná. Chodcům by tam cyklisté vadili. Ale i jinde musí dodržovat pravidla silničního provozu a přizpůsobit jízdu pěší zóně," ujistil Ander.

Podle něj stejný systém bez problémů funguje i v jiných velkých městech. „Je to symbolický, ale důležitý krok k podpoře cyklodopravy v Brně. Pokud chce teď člověk projet na kole městem z jedné strany na druhou, musí se vyhnout centru. To chceme změnit," vysvětlil Ander.

Podle opozičních politiků se tím ale zvýší riziko nebezpečných situací. „V historickém centru Brna se denně pohybuje spousta lidí, navíc tam jezdí tramvaje. Pokud okolo nich pojedou cyklisté, bude to nejen pro ně velmi nebezpečné. Jde o umělé téma koalice. Řeší problém, který není," uvedl zastupitel za ČSSD Oliver Pospíšil.

Pokud návrh projde, o jeho konečném spuštění po debatě s policií rozhodne odbor dopravy magistrátu. Jenže i policisté dopředu upozorňují na možné problémy. „V tak zalidněné části města bude obtížné zaručit bezpečnost všem chodcům i cyklistům," uvedla brněnská policejní mluvčí Andrea Straková.

Špatnou zkušenost s cyklisty ve městě mají i někteří Brňané. „Mnohdy jezdí bezohledně a vůbec si neuvědomují, že mezi lidmi je rychlá jízda hodně nebezpečná. Musí přece předvídat, že jim do cesty může vejít chodec," uvedla Vendula Maláčová.

Návrh má také řadu příznivců, ale i oni upozorňují, že je nutné dodržovat pravidla. „Když už můžou do centra jezdit auta, proč ne cyklisté? Samozřejmě ale nesmějí ohrožovat chodce," souhlasil s návrhem Petr Krátký.

Bojovníky za volnější pohyb cyklistů v centru jsou i zástupci sdružení Brno na kole. „K povolení vjezdu je ještě dlouhá cesta, ale první úspěšný krok je tady," podotkl předseda sdružení Michal Šindelář, který každoročně pořádá velkou cyklojízdu Brnem.

Pokud město záměr schválí, iniciativu převezme magistrátní odbor dopravy. Ten následně nechá průjezdné ulice osadit novými dopravními značkami.