Prostor před železničním nádražím využívají cyklisté velmi intenzivně. „Když si člověk někde na venkovském nádraží přimkne kolo k lípě, je to něco jiného, než když je tady namačkané jedno na druhém," nelíbí se Brňance Veronice Lukášové.

Městská policie se situací nemůže nic dělat. „Problém by byl, kdyby kolo bránilo provozu na chodníku či silnici. Estetika už je jiná věc," prohlásil mluvčí strážníků Pavel Šoba.

Před nádražím cyklostojany jsou. Využívá je ale jen část cyklistů. „Zábradlí jsou dobrá, jen nestačí kapacitou. Magistrát kdysi dělal anketu, kde by si lidé přáli stojany, a nádraží vyšlo jako volba číslo jedna," zdůraznil mluvčí spolku Brno na kole Michal Šindelář.

10 milionů korun je odhadovaná cena parkovacího domu pro kola u hlavního nádraží podle náměstka primátora Richarda Mrázka. Ovlivní ji kapacita domu.

Současné stojany podél zdi nevyhovují, protože je nelze dobře obsluhovat. „Mají mezi sebou malé rozestupy. Neodpovídají brněnskému generelu cyklistické dopravy," argumentoval Šindelář.

Městská část Brno-střed, která stojany spravuje, ovšem na jejich umístění a konstrukci oficiálně žádné stížnosti nedostala. „Víme jen o jednom případu, kdy nám někdo volal a chtěl je otočit o devadesát stupňů," uvedla mluvčí Brna-středu Denisa Kapitančiková. Problém by podle ní navíc musela řešit společnost Brněnské komunikace, která zařízení umístila.

Ani její představitelé o stížnostech nevědí. „Chodník i se stojany jsme upravili loni. Stížnosti se k nám nedostaly," sdělila mluvčí firmy Vladimíra Navrátilová.

Řešení má nabídnout parkovací dům pro kola. V Hradci Králové a v Přerově pro ně vznikly parkovací věže, podobnou chystají v Břeclavi. „Velmi vhodné místo je před hotelem Grand," nastínil náměstek primátora Richard Mrázek. Případnou stavbu ovšem blokuje soud s Josefem Richardem Pliskou, který má v místě stánek.

Místo i tak některým cyklistům nevyhovuje. „Takhle by to bylo daleko od nádraží. Parkování musí být v docházkové vzdálenosti," prohlásil Šindelář.

Jiní cyklisté mají opačný názor. „Je to prakticky u nádraží a rozhodně mi přijde bezpečnější si kolo odložit uvnitř, než spoléhat na zámek někde u zábradlí," zhodnotil Tadeáš Hořenský.

Pokud město soudní spor o stánek nevyřeší, musí stejně hledat místo pro parkovací dům jinde. „Kolem centra mohou vyrůst dva nebo tři, což nyní analyzujeme. Jeden může vzniknout třeba i na Moravském náměstí," nastínil Mrázek.

Zatímco plochu, kterou parkovací dům zabere, město zhruba zná, kapacitu zatím řeší. Právě ta přitom ovlivní cenu stavby. „Náklady na ostatní parkovací domy pro cyklisty v republice vycházejí do deseti milionů korun," doplnil Mrázek.

Cyklistům ve městě brzy pomohou i nové stojany. „Chceme ještě letos umístit stojany za přibližně půl milionu korun," informoval náměstek primátora Martin Ander. Po městě vznikne asi deset stanovišť.