Projekt je plánovaný nejen pro Brňany, ale hlavně má vyjít vstříc turistům. „Nemusí se tahat s cyklistickými taškami, ale jednoduše si kolo spolu s nákladem uloží v parkovacím domě. Využijí ho také lidé z okolí, kteří přijíždí do práce na kole, nebo studenti, kteří naopak odjíždí domů. Proto stavbu chceme kousek od nádraží a přitom v místě, kde do jeho prostoru nezasáhne," shrnul náměstek pro územní plánování Martin Ander.

Pokud vše půjde podle plánu, začnou dělníci stavět za dva roky. Kolik město za dům zaplatí, zatím není jasné. V Hradci Králové se podobný projekt za sedm milionů korun osvědčil. „Kapacitu máme 116 míst a neustále s ní bojujeme. Lidé si oblíbili plně automatický systém. Stačí kolo umístit do stojanu a zmáčknout jedno tlačítko, bicykl sám zaparkuje. Pak zákazníkovi vyjede žeton s čipem, který mu při placení vyčíslí částku," vysvětlil autor projektu a investor Rudolf Bernart. Za jeden den parkování lidé zaplatí pět korun.

Speciální dům není jediná novinka, kterou město pro cyklisty plánuje. Před dvěma týdny se jeho zástupci dohodli se sdružením Brno na kole na podpoře městské cyklistiky. „Dostali jsme od něj podklady, které teď zpracovává odbor dopravy," dodal Mrázek. Případnými změnami se radní chtějí zabývat v druhé polovině roku.

Podle Michala Šindeláře ze sdružení jde třeba o zavedení cyklopruhů v některých ulicích. „Například v Křenové nebo Jihlavské, které jsou dostatečně široké. Zatím čekáme na zpětnou vazbu od města," uvedl s tím, že snad přibude i ulic, kterými cyklisté můžou jezdit oběma směry.

Vstříc jim vychází i brněnský dopravní podnik. „Na zadní část čtyř autobusů namontujeme nosiče na kola. Nejprve pojedou na lince 55 do Mariánského údolí," upřesnila mluvčí podniku Linda Hailichová.

Spoje najdou lidé vyznačené od příští soboty v jízdním řádu stejně jako zastávky, v nichž je možné kolo nakládat a vykládat. „Pokud pojede autobus s nosičem, řidič kola naloží," uvedla. Na každý nosič se vejde pět kol. V případě příznivých ohlasů je podle ní možné cyklistické spoje rozšířit například na linku 57 do Soběšic a Útěchova.

Z připravovaných změn má radost například Zdeněk Přibyl. „Jde o o dobré zprávy. Zatím Brno nebylo pro cyklisty moc atraktivní, to se pomalu začíná měnit," podotkl.

Že na kole jezdí čím dál víc lidí, potvrdila i kampaň Do práce na kole. V květnu se do ní zapojilo přes tisíc Brňanů, o tři stovky víc než loni. Ti zároveň můžou využívat systém sdílení kol, který plánuje podpořit i vedení města. Od soboty navíc spouští provoz speciálních tříkolek také firma City Taxi. Po Brně budou jezdit dvě vozítka, která lidem poslouží jako taxíky. Pohání je motor i nohy řidiče.