Zlepšením situace pro cyklisty se nyní zabývají představitelé města. Kromě jiného chtějí postupně zvýšit podíl kol v dopravě. Navíc ale řeší spory se spolkem Brno na kole. Ten na radnici podal žalobu kvůli zrušení několika stovek metrů cykloobousměrek.

Magistrát je zrušil v ulicích Radnická a Rumiště a na Mendlově náměstí na žádost policie loni na podzim. Podle zástupce spolku Michala Šindeláře nebyl tento krok podložený daty. „Cyklisty tím vytlačili do nehodových míst s intenzivní dopravou,“ poukázal.

Radní pro dopravu Petr Kratochvíl není z žaloby nadšený. Ohledně cyklodopravy v Brně se ale dalším debatám nebrání. „Na konec března chystáme pracovní setkání s investory, dopravními odborníky, policisty i spolky. Chceme si věci vyříkat a sjednotit pohled nejen na cyklostezky, ale i na rozvojové lokality ve městě,“ vzkázal radní.

Cyklodoprava potřebuje tým a peníze

Šindelář tvrdí, že město potřebuje vytvořit tým, který cyklodopravu začne opravdu řešit. „A vyčlenit několik desítek milionů korun, se kterými pak může pracovat,“ podotkl.

Upozornil také na to, že magistrát v otázce cyklistiky ve městě značně zaostává. „Napříč Prahou cyklodopravu řeší zhruba dvacet úvazků. Brno má na to vyhrazený půl úvazek, přitom je tam práce na několik úvazků plných,“ dodal.

Radní Kratochvíl potvrdil, že v letošním rozpočtu je na cyklodopravu vyhrazená stejná částka jako loni. Jde zhruba o třináct milionů korun. „Jakmile to umožní počasí, začneme osazovat nových 320 stojanů, čímž zhustíme infrastrukturu. Nechceme, aby se kola povalovala po zemi,“ sdělil.

Cyklostezka v Líšni

Představitelé města se zabývají také cyklostezkou v Líšni v souvislosti s prodloužením tramvajové trati a situací v Řípské ulici. Cílem je propojit cyklostezku ze Šlapanic s Brnem. „V Merhautově a Veveří cyklopruhy po opravách nebudou, neumožní nám to šířka silnice vedle tramvajové trati,“ poukázal Kratochvíl.

Jakékoliv zlepšení cyklistické sítě uvítá také krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Podle něj lidé na kolech v provozu mohou působit problémy, pokud nedodržují předpisy. „Z ničeho nic třeba ze silnice, kde je na křižovatce červená, přejedou na přechod pro chodce. Mohou tak klidně zavinit i nehodu,“ řekl.

Cyklodoprava v Brně

plnohodnotné, samostatné cyklostezky: dostupné v celkové délce pouhých 4,8 kilometru

velký problém: rozdrobenost sítě stezek a tras, ve většině případů končí stávající stezky uprostřed rušných dopravních uzlů

cyklostezky, včetně těch, o které se cyklisté dělí s chodci: asi 33 kilometrů

Srovnání s evropskými městy: Brémy s půl milionem obyvatel mají 674 kilometrů. Brno s téměř 400 tisíci obyvateli má 33 kilometrů dlouhou cyklistickou síť.