Cesta na kole z brněnských Obřan do Bílovic nad Svitavou bude už brzy bezpečnější a pohodlnější. Stavaři za pár týdnů dokončí práce na nové cyklostezce, která se tak připojí k dalším trasám v Brně a okolí. Milovníci jízdy na kole se mohou těšit i na další stezky. Podle brněnských cyklistických klubů je jich však stále málo a chybí v centru města.

Stezka do Obřan se pro cyklisty otevře dokonce s předstihem. „Původně jsme ji měli dokončit až v červenci, ale nejspíš ji otevřeme už v květnu nebo v červnu. Práce postupují rychleji, než jsme očekávali,“ pochvaloval si místostarosta Bílovic nad Svitavou Arnošt Huňař.

Lidé začali novou cestu využívat už před jejím dokončením. „Jezdí tam nedočkaví cyklisté i bruslaři. Vídám dokonce i maminky s kočárky. Ty by tam chodit neměly, ale nemůžeme jim ve vstupu zabránit,“ řekl Huňař. Pravidla užívání stezky Bílovice zpracují až při jejím dokončení.

„Nevíme ještě, jestli tam dáme nějaké cedule s pravidly, probereme to s technickou službou. Určitě ale podél trasy přidáme několik laviček a altánek,“ upřesnil Huňař. Vybudování pět kilometrů dlouhé cyklostezky stálo šest a půl milionu korun, které šly z rozpočtu Bílovic a z dotací.
Pro Brňany vzniknou i další cyklostezky. „Plánujeme letos dokončit celkem šest až sedm nových úseků. Zda je postavíme, však není jisté. Příprava je náročná, vysiluje nás hlavně dohadování s majiteli pozemků. Mají často nehorázné požadavky,“ uvedl technický náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Tento měsíc má podle něj začít stavba úseku podél řeky Svitavy mezi ulicemi Cejl a Křenová. „Předpokládáme, že jej stihneme dokončit víceméně v termínu. Stejně jako ostatní stavby, které jsme si na letošek naplánovali,“ slíbil Josef Luňáček, technický ředitel Brněnských komunikací, které cyklostezku staví.

Další trasu firma vybuduje v červenci až listopadu podél ulice U Viaduktu, která spojuje městské části Tuřany a Chrlice. V plánu mají také zprovoznit úsek cyklostezky podél Svitavy mezi Kaštanovou ulicí v Brněnských Ivanovicích a zdejším mostem přes dálnici D2.

V loňském roce cyklisté uvítali především dobudování stezky mezi Jundrovem a Komínem a vyasfaltování úseku od soutoku Svratky k Holáseckým jezírkům. Chtějí však více kilometrů vyhrazených cest. „Navíc město staví jen rekreační trasy. Nikdo nemyslí na denní dopravu na kole třeba do práce. Ta v Brně není možná. Chybí tu stezky, nedá se vjet do pěší zóny, nejsou tu stojany, kola se nedají parkovat ani na úřadech,“ postěžoval si třeba Darek Galle ze sdružení Brno na kole.

Přitakává mu i vedoucí klubu Bicybo Jiří Jedlička. „Cesta podél Svratky se k normální dopravě využít dá. V centru však úplně chybí síť pro cyklisty. Brno by mohlo dělat pro cyklisty více, v jiných městech to jde,“ povzdechl si.

Marija Nobilisová