Místní podávali námitky k trase dálnice mezi Moravskou Třebovou a Brnem hromadně. „Zastupitelé naprosto rezignovali na přání, kvalitu života, ovzduší a hojně navštěvovanou rekreační oblast,“ uvedla Dana Sisinová. Skupinovou akci organizovala. 

Připomínky musí v následujících dnech vypořádat magistrátní úředníci. Silnice v územním plánu již byla, v roce 2010 ji ale nechal vymazat soud.

Politici a úředníci se nyní rozhodují mezi zmíněnou bystrckou a bítýšskou variantou vedení dálnice. Bystrcká má přitom vést po tělese kopírujícím takzvanou Hitlerovu dálnici. „Zatím nedokážeme říct, která varianta je lepší,“ uvedl brněnský radní pro územní plánování Filip Chvátal.  Pro zvětšení klikněte.

Proti bystrcké variantě je většina místních politiků. „Zhorší hluk i znečištění ovzduší. Už nyní je na některých místech překročený zákonný limit znečištění ovzduší,“ zdůvodnila zastupitelka za zelené a zástupkyně sdružení  Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim – Troubsko Jana Pálková. 

Na straně kritiků dálnice prostředkem sídliště je i bystrcký starosta Tomáš Kratochvíl. „Pokud variantu přes nás přece jen odsouhlasí, chci, aby dálnice vedla tunelem se zatravněnou střechou,“ prohlásil. 

Jasněji o vedení dálnice má být už v pondělí. Zástupci Jihomoravského kraje představí studii, která určí nejlepší trasu silnice. „Do konce září roku 2020 dostaneme podrobnou studii dopracovanou pro vybranou variantu,“ řekl náměstek hejtmana Martin Maleček. 

Na rozhodnutí o vedení D43 čekají například v Kuřimi. Určí totiž i trasu obchvatu města. „Přikláníme se spíše k jižní variantě obchvatu. Prioritou pro nás ale je, aby byla stavba co nejrychlejší. Dopravní situace v Kuřimi je velký problém,“ postěžoval si místostarosta Petr Ondrášek. 

RADKA KONEČNÁ