Pokud se podaří vysoutěžit firmu, která se o to postará, začnou práce už v příštím roce - souběžně s rozšiřováním D1. Kvůli častým zácpám sjíždějí řidiči z dálnice do města, dopravci si stěžují na aplikaci Waze.

Úpravu mimoúrovňové křižovatky Brno-jih a rozšiřování dálnice D1 mezi 196 a 197,5 kilometrem chce Ředitelství silnic a dálnic v příštím roce kombinovat. „Tento uzel bude z hlediska stavby velmi náročný. Snažíme se obě úpravy sladit tak, aby byly co nejplynulejší," uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Inspekce na tržnici v Brně našla pochybné potraviny.
Neznámí vaření ptáci i s hlavou. Veterináři kontrolovali asijskou tržnici v Brně

Dostavba křížení dálnic D1 a D2 by podle Mátla mohla začít příští rok v létě. „Byli bychom rádi, kdyby se začalo stavět až bude v provozu rozšířená levá polovina dálnice a bude se opravovat ta pravá," dodal ředitel. Úpravou křižovatky se největší dopravní uzel v Brně takzvaně zkapacitní. Křížení bude dvoupruhové s přímými větvemi. Součástí stavby bude i zkapacitnění části dálnice D2. Odhadovaná cena úprav přesahuje čtyři a čtvrt miliardy.

V souvislosti s kolonami v opravovaném úseku dálnice hledají řidiči alternativní trasy přes přilehlé obce či brněnské městské části. Například v Bosonohách, Rajhradě či Modřicích si zástupci obcí stěžují na zvýšení dopravy. Problém představují především nákladní auta.

„Starostové se ozývají denně. Zvýšili jsme dohled na dálnici i na okolních silnicích. Osobní doprava sice zahušťuje provoz, ale ta nákladní by opravdu měla zůstat na dálnici, byť v některých časech nejede plynule. Pořád jde o nejbezpečnější způsob přepravy zboží," konstatoval za dopravní policii Lubomír Sedlák.

Vedení Ředitelství silnic a dálnic jedná se zástupci Jihomoravského kraje i Státního fondu dopravní infrastruktury o příspěvku na bezpečnostní opatření či opravu dotčených neoficiálních objízdných tras na silnicích druhé a třetí třídy.

Sjíždění z dálnice přímo do Brna komplikuje také městskou hromadnou dopravu, která kvůli zvýšenému provozu nabírá zpoždění. Podle zástupců brněnského dopravního podniku situaci zhoršují navigační aplikace v chytrých telefonech řidičů.

„Například Waze v případě, že je dálnice ucpaná, navádí řidiče po objízdných trasách. Když někdo jede z Prahy do Olomouce, tak ho to pošle přes Rakoveckou a přes Černá pole. Tohle sjíždění z dálnice dělá ve městě obrovské problémy," podotknul generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Problémy s autobusovou dopravou především ve všední dny má například Brňanka Natálie Vymlátilová. „Obzvlášť ve špičce jedu radši šalinou i s přestupem navíc a delší dobou jízdy. Vím totiž, že alespoň dojedu ve zmíněný čas a nebudu muset čekat na autobus s osmiminutovým zpožděním, který ještě v průběhu jízdy minimálně dalších pět minut nabere," svěřila se žena. Takové zkušenosti má podle svých slov především se spoji 44, 84, 67 nebo s trolejbusy 31 a 33.

Přestože dopravcům řidiči sjíždějící z dálnice do města dělají vrásky, policisté k tomu vybízejí. V případě srážky aut v opravovaném úseku je totiž kvůli zúžení velmi obtížné se k místu nehody vůbec dostat.

Hasiči i záchranka vyjeli v pondělí k dopravní nehodě na D2. Snímek je ilustrační.
Nehoda kamionů na dálnici D2 u Brna, hasiči zprůjezdnili alespoň jeden pruh

„Apeluji zejména na řidiče kamionů, aby nepředjížděli. Je to zakázáno a věnujeme se tomu. Zároveň apeluji na zvýšenou pozornost a vyzývám řidiče zejména osobních aut, kteří jedou kolem Brna a nemusí nutně po D1, aby místo objeli, protože přeci jen budou stát ve frontách," okomentoval situaci ředitel jihomoravských policistů Leoš Tržil s tím, že prioritou je pro ně zajištění průjezdnosti.

Policisté v souvislosti se zúžením D1 vydali takzvané třináctero pro řidičce. Přečíst si jej můžete TADY.