Zácpy, objížďky a uzavírky, kolony ve městech. Tohle čeká kraj ještě nejméně dalších šest let.

Ministr dopravy Aleš Řebíček chce totiž dodržet sedmiletý harmonogram výstavby silnic a dálnic za osm set třicet miliard korun. Na jižní Moravu v plánech ale zapomněl. První nové silnice by se tu podle něj měly objevit až v roce 2013. „Neprve by měla být dokončena rychlostní silnice R43 v roce 2013, rozšíření dálnice D1 u Brna má být dokončeno o rok později, dálnice D1 z Vyškova na Hulín pak v roce 2015,“ potvrdil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.
Jih Moravy tak předběhly mnohem menší projekty v jiných částech země. Podle odborníků je přitom prioritní rozšíření dálnice na Brno, velký městský okruh a silnice R52.

„Zatím pracujeme pouze na dokončení velkého městského okruhu v Brně. Staví se tunele Dobrovského a připravujeme Tomkovo náměstí a ulici Žabovřeskou. I to je otázka patnácti let,“ uvedl ředitel krajské správy Ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp.
Chyba kraje je prý v připravenosti staveb. „Roli hraje i to, zda je silnice zakreslena v územním plánu, jestli už je natrasována a jestli ji odborníci nezpochybňují. I to může být důvod, proč se s jižní Moravou nepočítá,“ řekla mluvčí Ředitelství sinic a dálnic Martina Vápeníková.
Kolem dálkových tras v kraji je přitom rušno. Například důležitá spojka R52 z Brna přes Mikulov do Vídně má být dokončena až po roce 2015. Neustále proti ní bojují ekologové.

„Stavba pod Pálavou by zasáhla do chráněných území soustavy Natura 2000. Takový zásah lze podle evropských směrnic uskutečnit jen tehdy, pokud neexistuje jiná, šetrnější varianta. To se ale v tomto případě neprokázalo,“ míní Pavel Černý z Ekologického právního institutu.
Hluku a prašnosti se bojí také místní. „Naše obec od počátku nesouhlasí s dálnicí. Občanům pod Pálavou zkomplikuje život a ohrozí jejich zdraví,“ odmítá projekt starosta Dolních Dunajovic František Bařina.

Více ve středečním vydání brněnského Deníku Rovnost.