Znáte v Brně podobně problematická místa, jako je Hudcova ulice v Medlánkách? Napište svůj názor do diskuze pod článkem.

Přejít Hudcovu ulici v městské části Medlánky často znamená hazardovat se zdravím. Přestože je tam škola a od sedmi hodin ráno do čtyř do odpoledne tam řidiči nesmějí jet rychleji než třicítkou, výstražný radar zaznamenal i hazardéra řítícího se rychlostí přes sto sedmdesát kilometrů v hodině. Vedoucí odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimír Bielko proto navrhuje v místě vybudovat zpomalovací retardéry.

To, že řidiči před školou často nedodržují předepsanou rychlost, vyplynulo z dat výstražného radaru. Medlánečtí si je nechali zpracovat po třech měsících jeho fungování. „O problému v Hudcově ulici víme už delší dobu. A chystáme se ho řešit. Pokud řidiči v takové míře nedodržují předpisy, zpomalíme je mechanickými překážkami,“ sdělil Bielko.

Ani radar nepomáhá

Před přechodem u medlánecké školy chce radnice vybudovat zpomalovací retardéry, jakmile na ně budou peníze. „Odhaduji to na konec roku, nejpozději v roce příštím. Podle typu zpomalovacího zařízení potřebujeme čtyřicet tisíc korun, nebo sedmdesát v případě nezbytné stavební úpravy,“ uvedl Bielko.

Přestože neukáznění řidiči obyvatelům Medlánek vadí, ne všichni jsou zamýšleným řešením nadšení. „Pokud se v Hudcově objeví například příčné prahy, dopravní situaci na frekventované silnici to jen zhorší. Auta totiž způsobí otřesy a v okolí se zvýší prašnost,“ myslí si například třiatřicetiletý obyvatel Medlánek Adam Koupil.

Zpomalovací retardéry nejsou všelék a ideální řešení ani podle dopravních odborníků. „Na silnicích s velkým provozem můžou retardéry dopravu brzdit až příliš,“ vysvětlil Jiří Ambros z Centra dopravního výzkumu. Zpomalovací prahy se podle něj už přežily a jsou jen provizorní řešení. Jeho kolegu Pavla Skládaného nepřekvapuje, že řidiči jezdí po Hudcově ulici tak rychle. „Vozovka je tam zbytečně široká. Šířka mezi obrubníky se pohybuje kolem osmi metrů. Přitom na srovnatelných silnicích v Rakousku, Německu nebo v Nizozemí dostačuje šířka kolem šesti a půl metru,“ vysvětlil Skládaný.

Výstražný radar před školou podle něj situaci příliš neřeší. „Snížení rychlosti jízdy by napomohlo optické zúžení jízdních pruhů. Takové opatření je podstatně účinnější než nezávazná blikající tabulka,“ uvedl Skládaný.

Cyklopruhy a kamera

Zúžení lze podle něj snadno dosáhnout vyznačením jízdních pruhů pro cyklisty na obou okrajích silnice. „Takové řešení řidiče na možnou přítomnost cyklistů upozorní a po celé trase motivuje sundat nohu z plynu,“ vysvětlil Skládaný.

Podle místostarosty Medlánek Petra Matějky otázku rychlé jízdy před školou a způsob řešení vedení čtvrti ještě projedná. „Data z radaru jsou ještě čerstvá a nabízí se více variant dalšího postupu. Třeba doplnění radaru o kameru, která neukázněné řidiče vyfotografuje,“ řekl Matějka. Dodal, že to musí ještě projednat s policií.

Jihomoravský policejní mluvčí Pavel Šváb potvrdil, že v Hudcově ulici hlídky měří rychlost co nejčastěji. „Zajíždějí tam dopravní policisté i pracovníci z obvodního oddělení z Králova Pole. Samozřejmě tam ale nemůžeme být pořád,“ dodal Šváb.

MICHAL FILÍPEK A PETR JEŘÁBEK