Naprosto směšné. Tak označil obvinění bývalého děkana ekonomicko-správní fakulty brněnské Masarykovy univerzity Martina Svobody z plagiátorství německý ekonom Christian W. Röhl. Je jedním z autorů publikace, kterou měl Svoboda téměř slovo od slova opsat. V úterý kvůli tomu Svoboda na pozici děkana největší brněnské univerzity rezignoval.

Na informace o případu, které se v pondělí objevily na studentském internetovém portále Lemur, jako první upozornil Brněnský deník Rovnost. Podle Röhla, který je jedním ze dvou autorů svazku s názvem Generation Zertifikate – Die Emanzipation der Geldanlage, by tato publikace bez Svobodova přispění před sedmi lety vůbec nevznikla. „Podstatná část knihy, která se později stala základem pro jeho publikace, je jeho práce. Na tom, že se neobjevil jako autor v německém vydání, a že já a kolega Heussinger jsme se naopak nepodepsali pod knihy české edice, jsme se mezi sebou dohodli,“ řekl Röhl.

Téměř doslovné shody obsahu knih Jak investovat aneb anatomie burzovních lží a Jak ovládnout finanční trhy se starší německou publikací si minulý týden všimli studenti brněnské ekonomicko-správní fakulty. A předseda studentské komory celouniverzitního senátu Zdeněk Ručka na pondělním zasedání akademického senátu fakulty přednesl obvinění z plagiátorství. „Obě české knížky jsou víceméně opisem německého originálu,“ řekl.

Právník: má pravdu

Bývalý děkan Svoboda, který se kvůli tomu včera postu v čele brněnské ekonomicko–správní fakulty vzdal, zatím obvinění nechce komentovat. Jeho německý kolega Röhl jej ale ostře odmítl. Členové tvůrčího týmu se podle něj rozhodli uvést autorství podle toho, kde knihy vyšly. „Uvedli jsme jména těch autorů, kteří měli v daném regionu z knihy veřejný profit,“ vysvětlil Röhl.

A podle právníků má zřejmě pravdu. „Pokud se autoři díla mezi sebou domluví, že si autorství rozdělí podle teritoriálního principu, skutečně to nevadí. Důležité je, aby s dohodou byl každý z nich srozuměn,“ uvedla právnička Advokátní kanceláře Tomáše Rašovského Magdalena Vašinková.

Vedení Masarykovy univerzity se ale domluva mezi autory publikací příliš nelíbí. „Pokud taková dohoda existovala, tak to pouze potvrzuje skutečnost, že byly uplatněny postupy, které nejsou při publikování vědeckých a odborných prací obvyklé. Podrobnosti musí objasnit odborná komise. Vykazování jednoho textu pod různými jmény je ale nepochybně problematické a evidentně došlo k pochybení při vykazování publikací,“ upozornila mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová.

Případ proto na pokyn rektora univerzity Petra Fialy důkladně prošetří komise odborníků. „Výsledek ale budeme znát nejdřív za pár týdnů,“ upozornila Fojtová.