Nejvíc se jich vejde právě do tramvajového tunelu, který je s délkou 619 metrů nejdelším v České republice. První tramvaje se po 912 metrů dlouhé trati projedou už na konci letošního roku. „Aktuálně je hotová většina zásypů i velká část úprav povrchů nad tunelem. Dělníci dokončují konečnou stanici a také zastávku Západní brána," zmínila brněnská primátorka Markéta Vaňková.
Zastávka je už zastřešena, čeká ji montáž eskalátorů a výtahu. Navíc začala výsadba zeleně. Pracovníci vysadítři sta kusů stromů a dva tisíce kusů keřů.
V současnosti už jsou koleje položeny na konečné stanici u Netroufalek a na původní trati v zastávce Osová. Na těchto místech je otevřený tramvajový svršek, koleje jsou tedy uloženy ve štěrku na dřevěných nebo betonových pražcích. Do tunelu však budou zajíždět auta údržby, a tak zde budou kolejnice jiné. „Právě kvůli vjezdu vozidel údržby se budou v tunelu pokládat žlábkové kolejnice, které se používají tam, kde tramvaje jezdí na společné komunikaci s osobními auty. Kolejnice se liší jak svojí výškou, jsou o něco vyšší, tak i tvarem," vysvětlil generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek.
Dělníci budou kolejnice pokládat od spodní části tunelu. „Nejprve je položí na místo, upraví jejich polohu, poloměry a poskládají takzvaně na sucho. Následně bude provedena montáž podkladnic upevňovadly a kolejnice budou definitivně zabetonovány,“ přiblížil Havránek.
Na celou stavbu bude použito přibližně 350 tisíc kilogramů kolejnic. Za ideálních podmínek zabere pokládka tři měsíce. Následně začnou stavaři instalovat zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek, kamerový systém, osvětlení či informační systémy.
Po nové tramvajové trati za 1,4 miliardy korun se projedou vozy s prvními cestujícími na konci letošního roku. Dopravní podnik počítá, že na trať nasadí nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34.