Dřív odcházely ze sedmé třídy rovnou na na pracovní úřad, loni se všechny dostaly na střední školu nebo učební obor. Děti ze Základní školy v Křenové ulici se učí lépe díky vytrvalosti dvou učitelek. Jejich projekt se letos díky úspěchu dočkal pokračování, navíc inspiroval i další romské školy v Brně.

Díky projektu Učíme se pro život získala škola v Křenové ulici posilu v podobě logopeda, dvou nových učitelů a asistentů. „Dva z nich jsou Romové, stejně jako terénní pracovník, který pomáhá škole navázat kontakt s rodinami dětí. Třídy jsme navíc vybavili sešity, počítači a další technikou,“ dodává učitelka Základní školy v Křenové ulici Ludmila Kotlánová.

Škola, na které učí, patří k takzvaným romským školám. „Většina našich žáků pochází ze znevýhodněného prostředí. Pokud mají učitelé učit víc než sedmnáct dětí, podobá se výuka spíš krocení dravé zvěře,“ směje se její kolegyně Hana Hadrabová. Nejde jen o problém udržet ve třídě kázeň. „Děti potřebují individuální přístup. Učitel tu pro ně musí být tady a teď. Za zdmi školy už jim s učením nikdo nepomůže,“ upozorňuje Kotlánová.

Právě Ludmila Kotlánová a Hana Hadrabová stojí za vznikem projektu, který nazvaly Pojďme se učit, děcka! „Na škole v Křenové učím už pětadvacet let. Moje kolegyně tu byla tehdy na praxi. Už si nevím, kdo z nás na ten nápad přišel. Nad tím, jak zlepšit výuku si lámali hlavu všichni až po pana ředitele,“ vzpomíná Kotlánová.

Učitelky nakonec problém pojmenovaly. „Pokud máme zlepšit výuku, musíme snížit počet dětí ve třídách a věnovat se dětem jednotlivě. Proto jsme jsme se v roce 2006 pokusili o první etapu projektu,“ vysvětluje Kotlánová. Výuku v rozdělených třídách s menším skupiny dětí nejprve vyzkoušely na druhém stupni. Nápad vsadit na individuální přístup se vyplatil. „Výsledky se dostavily už po prvním roce. Všem deváťákům podařilo dostat se alespoň do učení,“ říká Hadrabová.

Osvědčený projekt v dubnu získal na další tři roky podporu patnácti milionů korun z evropských fondů. „Druhá část nese název Učíme se pro život a tentokrát bude pomáhat také žákům prvního stupně stejně jako předškolákům v přípravce a v mateřské škole. Dohromady je to asi dvě stě dětí,“ vypočítává Hadrabová.

Úspěch oslovil i další školy. V druhé etapě se k nám přidala také Základní škola na Náměstí 28. října,“ podotýká Hadrabová. V budoucnu počítá se zapojením dalších škol, které se věnují dětem se sociálně vyloučených oblastí jako je brněnský Bronx.

„I u nás jsme některé třídy rozdělili na menší skupiny a je to výborné. Děti, které v nich učíme, jsou nadané. Byla by škoda nechat jejich talent zakrnět,“ říká romský učitel s desetiletou zkušeností s výukou v Základní škole v Merhautově ulici Robert Šariský.