„Nestává se to často. Tak jednou za půl roku. To byl nový řidič, který ještě nezná dobře Brno,“ vysvětluje Kochman uprostřed malé místnosti se čtyřmi obrazovkami a velkým plátnem na stěně. V dispečinku dopravního podniku mají přehled o všech tramvajích, autobusech a trolejbusech, které jsou v brněnských ulicích.

Na obrazovce, která je posetá zelenými, žlutými a červenými čtverečky vidí dispečeři to nejdůležitější: Která tramvaj jede správně nebo která je zpožděná. „Nejhorší jsou řidiči, kteří jsou na zastávce o několik minut dříve, než mají napsáno v jízdních řádech. To pak svítí na obrazovce červená a my jim musíme ihned zavolat do kabiny,“ popisuje Kochman.

Kromě hlídání řidičů, mají čtyři dispečeři také za úkol reagovat co nejrychleji na situaci, která se stala. „O problému víme ihned. Pokud se stane závažná nehoda, musí na místo vyjet přímo dispečer. Jinak organizujeme především náhradní dopravu a snažíme se cestující přivést tam, kam potřebují,“ říká tisková mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Podle ní se organizace práce ukáže v kritických chvílích. „Před dvěma lety vybuchl daleko ulice Křenová dům. Dispečeři zareagovali okamžitě. Navrhli náhradní trasy a dokázali tuto důležitou dopravní tepnu nahradit jinými cestami,“ doplnila Pohanová.

V místnosti jsou také čtyři obrazovky, které dokážou zaměstnancům ukázat, co přesně se děje na nejrušnějších místech v Brně.
„Spolupracujeme také s policií, takže vidíme i místa, která přímo nesouvisí s dopravou. Můžeme se dívat na pětačtyřicet míst v Brně,“ poznamenal Kochman. Dispečeři se tak můžou dívat nejen jak vyjíždějí v noci autobusy od nádraží nebo z Králova Pole. Zaměřit můžou například i do Denisových sadů.