Řidiči, kteří v minulých dnech projížděli centrem Brna po ulicích Panská a Orlí, mohli snadno přijít o nápravu. Nevhodné dlaždice se totiž uvolnily a v Orlí se dokonce dlažba propadla. Při projíždění aut jednotlivé díly silnice vyskakovaly a hrozilo, že poškodí auta a způsobí tak nehodu.

Brněnský Deník Rovnost zjistil, že v ulicích je dlažba nevhodná pro silnice. „Normálně by měla být každá dlaždice tlustá minimálně dvanáct centimetrů. V ulici Panská a na spojnici Orlí ulice se Zelným trhem ale dělníci použili až o čtyři centimetry tenčí materiál,“ vysvětlil příčiny uvolňování povrchu cesty náměstek brněnského primátora Ladislav Macek.

Podle něj je narušená statika dlaždění, které se uvolňuje a v Orlí dokonce propadá. „Museli jsme dlažbu proto okamžitě odstranit,“ dodal Macek.

Místo nové dlažby stará žulová

Velké obdélníkové bloky nyní nahrazují staré žulové kostky. Brňané nad tím kroutí hlavou. „Co je to za nápad? Loni to tady narychlo honili, aby opravy stihli, a teď to zase odstraňují. Vždyť to nemá logiku,“ kroutil hlavou Tomáš Kasala, který kolem výkopu procházel.

Stejně nevěřícně vypadala také kolemjdoucí Pavla Hudečková. „Je to divné. Myslela jsem, že už mají všechno opravené. A oni začínají zase znovu. Navíc tam dávají zpátky staré kostky. To je jak s tou hromadou písku, kterou někdo stále přenáší z místa na místo,“ poznamenala.

Na dotazy lidí nedokázali odpovědět ani dělníci. „Nařídili nám, že máme dlažbu vyměnit za žulové kostky. Nechápeme to, protože je to krok zpátky. Ale máme instrukce, tak se podle nich budeme řídit,“ prohlašovali dlaždiči. Ani jeden nechtěl zveřejnit své jméno.

Generální ředitel Brněnských komunikací Arne Žurek vysvětlil, že se na výměně dohodli s odborem územního plánování brněnského magistrátu i s památkáři. „Zátěž silnici poškodila natolik, že jsme už nemohli čekat,“ řekl Žurek.

Protože se pro výměnu rozhodlo vedení města a Brněnských komunikací na poslední chvíli, výrobce by nestihl dodat potřebné množství vyhovujících dlaždic včas. Proto musel správce silnice sáhnout k dočasnému řešení. „Využili jsme toho, že Brněnské komunikace uchovávají starý materiál. Mohli jsme proto operativně využít dříve odstraněné kostky z jiných cest,“ vysvětlil použití žuly Macek.

Jen dočasné řešení

Podle něj se má do obou ulic obdélníková dlažba vrátit. „Pokusíme se, aby to bylo co nejdřív opět stejné,“ vzkázal Macek a dodal, že jinde v centru podobné problémy nehrozí.

Nevhodné dlaždice do centra objednalo před lety město Brno. Opravu a předláždění tedy musí zaplatit. Náklady ale zatím nikdo neumí vyčíslit.
„Odstraněný materiál ale nevyhodíme. Desky ze silnice využijeme například na chodníky,“ dodal Macek.