K úvahám o zařazení elektrických autobusů vede představitele města především pokrok technologií, díky nimž je nový způsob pohonu použitelný. „Elektrobusy mají za sebou veliký vývoj. My teď chceme zmapovat jejich možnosti. Součástí bude i testování. Pak uděláme nástřel toho, jak je využívat v budoucnosti. Ekologickou dopravu chceme podporovat. Už teď máme jednu z nejrozvinutějších trolejbusových sítí,“ uvedl vedoucí brněnského odboru dopravy Vladimír Bielko.

První brněnské elektrobusy, kterými bude Brno tento způsob dopravy testovat, nebudou vypadat jako klasické autobusy. Mají připomínat spíše minibusy jezdící na linkách pro postižené či turisty. Dopravní podnik pro ně má už i vybranou trasu. „Bude to linka v historickém středu města. Předpokládáme, že povede od hradu Špilberk na Českou, případně k vile Tugendhat. Možnost takové linky ale předem prověří studie,“ řekla mluvčí dopravního podniku Linda Škrancová.

Osud brněnských elektrobusů má zatím v rukou evropská komise. „Požádali jsme ji o zařazení do projektu Civitas Plus II. Nyní čekáme na rozhodnutí,“ podotkla Škrancová.

Na zkoušku

Dopravní podnik dostal loni na týden na vyzkoušení i velký elektrobus. Jezdil na několika linkách, přesto vedení společnosti ke koupi nepřiměl. „Hlavním důvodem je pořizovací cena. Dieslový autobus pořídíme asi za 6 milionů korun, cena elektrobusu je zhruba 10 milionů korun,“ upozornila Škrancová.

Zájem Brna o elektrobusy přesto vítají ekologové. „Město patnáct let odmítalo používat autobusy na zemní plyn. Využití elektrobusů je proto pozitivní posun. Elektřina je ještě ekologičtější a má budoucnost,“ poznamenal Miroslav Patrik z Klubu za udržitelnou dopravu.

Příští rok ze cestující mohou setkat také s další zvláštností. S trolejbusy mimo troleje. Podnik totiž plánuje některé z nich osadit takzvanými superkapacitory. Tedy zařízeními umožňujícími využívat energii uvolňovanou při brzdění. „Trolejbusy díky nim mohou v případě potřeby projet i úsekem bez troleje,“ řekla mluvčí Škrancová.

VOZOVÝ PARK

Tramvaje
současnost: 317
plán pro letošek: 4 za 100 milionů

Autobusy
současnost: 302
plán pro letošek: 20 formou dlouhodobého pronájmu, cena vzejde z výběrového řízení

Trolejbusy
současnost: 144
plán pro letošek: 7 za cenu, jež vzejde z výběrového řízení

Elektrobusy
současnost: 0
plán pro letošek: 3 v případě úspěchu žádosti o dotaci