Centrem města je průjezd na kole přes den zakázaný, po Husově ulici zase nebezpečný. Cyklisté proto chtějí jízdu středem Brna zjednodušit. Například zprůjezdněním Divadelní a Rooseveltovy ulice pro kola.
Takové opatření vymyslela Zuzana Candigliota a zvítězila s ním v kategorii Nejlepší návrh cykloopatření v soutěžní kampani Do práce na kole v Brně. „Jezdím na kole každý den od hlavního vlakového nádraží k lužáneckému parku. Musím ale jezdit po trase tramvajové linky 1. I tím když porušuji zákaz vjezdu u Malinovského náměstí. Jiné trasy jsou totiž pro cyklisty nevhodné," popsala problém Candigliota.
Navrhla nejen vjezd kolům do ulic Divadelní a Rooseveltovy, ale i výjimku pro cyklisty na průjezd ulicemi Novobranská, Měnínská a Sukova. „Vítězný nápad předáme brněnskému magistrátu. Je to ale jen formalita, protože stejný už podalo občanské sdružení Brno na kole," řekl Martin Gillár, koordinátor brněnské kampaně z Nadace Partnerství.
Návrhy zlepšení
- vyznačení pruhů pro cyklisty na chodnících
- vytvoření semaforu a přechodu pro cyklisty
- změny tras cyklostezek
- označení míst křížení cyklostezek
- snížení rychlosti aut
- montáž výstražné dopravní značky
Náměstek brněnského primátora zodpovědný za dopravu v Brně Robert Kotzian přijetí dokumentu potvrdil. „Odbor dopravy se návrhem zabývá. Problém je ale například s napojením na Bratislavskou ulici," řekl.
Nadace Partnerství, která soutěž Do práce na kole spoluorganizuje, město oslovila i loni. „Zavázali jsme se, že vítězné projekty předáme magistrátu. Loni vítěz navrhoval zprůjezdnění centra přes Masarykovu ulici a náměstí Svobody. Kdyby se to povedlo, bylo by to pro nás vítězství," řekl Gillár.
Ostatní nápady si lidé mohou prohlédnout na webových stránkách soutěžní kampaně. „Každý z nich má pro i proti. Často si lidé například stěžují, že mezi hlavními tahy cyklostezek neexistují propojení. Potom je to problém také pro řidiče aut, kterým se cyklisté nebezpečně motají přes cestu," upozornil Gilliár.
Tento problém v soutěži zmínila například Veronika Brabcová. „Snad nejhorší je to na křižovatce Renneské třídy a Bakalova nábřeží. Naopak dobrou ukázku přejezdu najdou Brňané u křižovatky Vídeňské a Celní ulice pod tramvajovým nadjezdem, nebo v Sokolově ulici v křížení s cyklostezkou," poznamenala Brabcová.
Podle Gillára je řešení podobných problémů ve změnách, jako je domalování pruhů nebo jiné dopravní značení. „Jednat s městem o takových možnostech je jednodušší, než o nákladných stavbách, bourání a betonování," myslí si koordinátor.
Ne všichni Brňané ale novým projektům fandí. Například podle Jana Zbořila by město nemělo do úprav silnic pro cyklisty investovat ani korunu. „Každou chvíli se staví nové cyklostezky za miliony. Vedou krásnou přírodou k zajímavým turistickým cílům. Cyklisté se ale pořád musejí cpát na silnici. Jako jediní účastníci provozu neznají dopravní předpisy, takže polovina z nich jezdí naprosto bezohledně," postěžoval si muž.
ANNA FAJKUSOVÁ, LUCIE SCHOVANCOVÁ