Ve čtvrtek Nadace Partnerství, která má v Brně soutěž na starosti, zveřejnila výsledky akce. Celý květen do práce na kole jezdilo přes tisíc dvě stě lidí. „To je o tři stovky účastníků víc než loni," uvedl Martin Gillár z nadace. Celkem podle něj účastníci ujeli přes sto tisíc kilometrů.

Organizátoři vyhlásili ve čtvrtek i vítěze soutěže o nejlepšího cyklozaměstnavatele. Ocenění získala společnost FEI, která v Brně vyrábí elektronové mikroskopy. „Víme, že hodně našich zaměstnanců jezdí na kole, a proto když jsme se loni stěhovali, mysleli jsme i na ně," uvedla Markéta Janková z firmy.

Cyklisté v sídle firmy na Černovické terase mají například k dispozici čtyřicet míst v kryté kolárně nebo sprchy. „Protože přístřešek býval po dobu kampaně Do práce na kole plný, vyhradili jsme pro kola další místa v podzemní garáži," dodala Janková.

Do akce se zapojili hlavně zaměstnanci firem z oboru informatiky. „Celý den sedí u počítače a pak se pravděpodobně rádi protáhnou," myslí si Gillár.

Nárůst počtu lidí, kteří do práce a na pochůzky jezdí na kole, je podle něj celorepublikový trend. „Myslím, že to souvisí s tím, že generace, která vyrůstala po sametové revoluci, klade větší důraz na ochranu životního prostředí. Taky si už nemyslí, že ten, kdo má větší auto, má i vyšší společenský status," vysvětlil Gillár.

Další příčinou, proč Brňané stále častěji šlapou do pedálů místo na plyn, je větší bezpečnost. Postupně se rozšiřují cyklostezky a specializované pruhy na silnicích. Letos na jaře magistrát pro cyklisty otevřel obousměrně několik jednosměrek a povolil jim vjezd do centra města.

Půjčování kol

Plánuje také spustit systém veřejného půjčování kol nazývaný bikesharing. „Očekáváme, že díky těmto opatřením se kolo stane atraktivnější pro ještě více Brňanů," řekl Gillár. Doplnil, že na vzdálenost od dvou do tří kilometrů je kolo obvykle rychlejší než ostatní způsoby dopravy.

S tím souhlasí i Brňanka Krásenská. „Na kole jedu do práce padesát minut, což je stejně dlouho jako autobusem. Když se však vracím, je to na kole rychlejší," popsala Krásenská.

Její tým je jeden ze 161 skupin, které odjezdily dvě třetiny cest do práce na kole. „Někteří kolegové dokonce zvládli jezdit úplně každý den," uvedla žena. Ujistila, že se ráda zapojí i příští rok.