Stavba tunelů, kterým se říká i Královopolské, a navazujících mimoúrovňových křižovatek se má stát součástí velkého městského okruhu v Brně. Ten by měl výrazně snížit tranzitní dopravu centrem města.

Stavbu však od počátku provázely komplikace. Aktivisté se soudili kvůli dopadům stavby na život obyvatel v jejím okolí, tunely byly ohroženy i kvůli předpokládanému nedostatku peněz ze státního rozpočtu.

"Dohoda znamená konec zdržování této stavby a její úspěšné zprovoznění v následujícím roce," řekl šéf společnosti René Poruba. ŘSD podle nové dohody zajistí autorizovaná měření hlukové zátěže a následnou výstavbu vhodných protihlukových opatření.

Stažení žaloby

Aktivisté zase stáhnou svou poslední žalobu proti stavebnímu povolení u Městského soudu v Praze. Žalobu aktivisté podali letos v červnu. "Jsem rád, že došlo k dohodě, protože spor se táhne více než deset let. Pokud jde o soudní spory, ty jsou na světě pět až šest let," uvedl za aktivisty Karel Štěpaník. "Dosažení dohody bylo umožněno teprve radikální změnou osazenstva brněnského závodu ŘSD," dodal. Žalobu Štěpaník stáhne u pražského soudu v pondělí.

Klíčové v nové dohodě podle Štěpaníka je, že se měření hluku uskuteční příští rok na jaře, kdy by ještě mohlo být možné na případné překračování limitů účinně reagovat.

Stavba je podle ŘSD už nyní z velké části hotova, nyní se montují potřebné technologie. Její nadzemní část by se měla podle vedení ŘSD otevřít v květnu 2012. Zkušební provoz tunelů zahájí na podzim. Stavba vyjde podle ŘSD celkově na zhruba deset miliard korun.

Přerušení práce

Na stavbě se letos nepracovalo od přelomu roku do března. V zimě zrušil stavební povolení Městský soud v Praze kvůli aktivistům, kteří protestovali proti dopadům na kvalitu života obyvatel žijících v blízkosti stavby. Práce na Dobrovského tunelech pak musely být přerušeny. Ministerstvo dopravy ale počátkem března vydalo nové stavební povolení s novým posudkem pro stavbu a dodatečnými podmínkami pro stavitele. Práce pak byly obnoveny. Aktivisté však v červnu podali další žalobu, která bude stažena až příští týden.

Výstavbu tunelů naposledy na podzim ohrozily zprávy z ministerstva dopravy, podle nichž neměly být dokončeny příští rok, ale až v roce 2014. Stavbu měl ohrozit nedostatek peněz ze státního rozpočtu pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Ministerstvo ale koncem září potvrdilo, že nově schválený rozpočet SFDI nakonec počítá s 1,143 miliardy korun na dostavbu Dobrovského tunelů na příští rok.

Stavba tunelů měla původně začít na jaře 2006. Se způsobem ražby ale nesouhlasili ekologové a majitelé domů v okolí. Soud v Praze jim dal za pravdu a vrátil stavební povolení ministerstvu dopravy k přepracování. Nové stavební povolení získal resort v roce 2007, několik měsíců nato stavba začala.