Brněnské radnice chtějí ušetřit. Proto vypisují a zveřejňují zakázky na internetu. A podle čeho vybírají vítěze? Většinou především podle ceny. Často se proto stane, že firmy svou nabídku podhodnotí a odvedou nekvalitní práci.

Zkušenosti s tím má například radnice v Bystrci. „Chceme skutečně šetřit, a tak jsme začali zveřejňovat i malé zakázky tedy ty, co přesáhnou pět tisíc korun. Bohužel se nám někdy přihlásí firma, která nemá v oboru zkušenosti. A až poté, co zakázku vyhraje, začne shánět co nejlevnější dělníky. Ti pak odvedou nekvalitní práci a my řešíme zdlouhavé reklamace,“ řekl bystrcký starosta Vladimír Vetchý.

Problémová podle něj byla například zakázka na výměnu podlah v jedné z mateřských škol nebo oprava schodiště u školy.

Podobné zkušenosti mají i firmy, které se výběrových řízení účastní. „Setkali jsme se dokonce s tím, že nás po prohraném konkurzu kontaktovala vítězná firma a chtěla poradit, co přesně má vlastně dělat. Podle našich výpočtů musela ještě na zakázce prodělat, protože jen cena použitých materiálů přesahovala její nabídku,“ řekl brněnský obkladač Zdeněk Vladík.

S podezřele levnými nabídkami se setkali i na radnici v Líšni. „Bohužel je těžké se po skončeném výběrovém řízení nějak vyvázat ze smlouvy. I když se nám třeba zdá podezřelá už předem. Když jsme se rozhodli zakázky zveřejňovat, museli jsme speciálně proškolit naše úředníky. Předejít podvodníkům se snažíme už při zadávání. V podmínkách zohledňujeme i jiné věci než jen cenu. Důležité jsou zkušenosti vybraných firem,“ sdělil líšeňský starosta Břetislav Štefan.

Roli hraje minulost

Radnice po zájemcích požaduje například doklad o jejich předchozích zakázkách nebo seznam dalších firem, se kterými chce spolupracovat.

Tento systém se osvědčil i radnici Brno-střed. „Máme nastavené podmínky tak, aby se výběrových řízení mohly zúčastnit jen opravdu zkušené společnosti. Zatím jsme snad i díky tomu žádné problémy s dodavateli neměli,“ zdůraznil starosta Libor Šťástka.

Podle bystrckého starosty Vetchého však není jednoduché tyto podmínky nastavit. „Pokud budou přísné, některé firmy nás mohou obvinit, že zakázky šijeme někomu na míru. Vypracování takové výzvy je pak mnohem náročnější, a tím pádem se i celá zakázka může prodražit,“ podotkl Vetchý.

Navíc tvrdí, že radnice nemůže zabránit firmám, se kterými má špatné zkušenosti, aby se přihlásily do dalších výběrových řízení. „Ze zákona není možné vytvořit si nějakou černou listinu společností,“ uvedl Vetchý.

To potvrzuje i právník společnosti Transparency International, která se snaží odhalovat korupci, Vladan Brož. „Radnice nemůže z výběrového řízení vyřadit firmu jen proto, že s ní má špatné zkušenosti. Ovšem snahu úředníků obchody zpřístupnit co nejvíce firmám oceňujeme. Chápu, že někdy to může být složité. Je totiž těžké výběrové řízení vypsat tak, aby zadavatel nemohl být napadený za to, že chce upřednostnit určitou firmu,“ uvedl právník Vladan Brož.

Souhlasí s ním i Erika Smutná ze stavební společnosti Zemako. „Na radnicích často nemají povědomí, kolik si za které práce účtovat. Některé firmy na nich chtějí vydělat a odvedou opravdu špatnou práci. Cena totiž nemůže být jediným kritériem pro výběr. Důležité jsou především reference firmy a ty by měly úřady požadovat už při zadávání výzvy k zakázce,“ sdělila Smutná.

Podle ekonoma Tomáše Maršálka se radnicím přesto vyplatí zakázky zveřejňovat. „Konkurenční boj totiž sníží výslednou cenu. Někdy výrazně,“ uvedl.