Dálniční obchvat Brna se hned tak nerozšíří. Silničáři totiž očekávají bitvu s ekology. Řidiči si tak o něco déle počkají na slibovaný třetí pruh, obyvatelé městských částí přiléhajících k dálnici zase na protihlukové stěny.

Ředitelství silnic a dálnic nyní chystá podklady pro územní řízení, ve kterém se musí podoba širší dálnice úředně zakreslit do mapy. Na boj se už chystají aktivisté ekologických organizací, kteří mají odlišné představy. „Nevadí nám ani tak rozšíření dálnice, ale nevhodný způsob, jakým je přidaný třetí pruh. Místo něj by se nám víc zamlouvaly pomalejší lokální silnice pro místní lidi, lemující dálnici z obou stran,“ přiblížil předseda brněnské organizace Děti Země Miroslav Patrik.

Nesmiřitelný střet podle něj mohou silničáři čekat kvůli uvažované křižovatce dálnice s rychlostní silnicí R43. „To by byla další mohutná stavba v krajině, se kterou se určitě nesmíříme,“ dodal Patrik.

Pravděpodobné vlekoucí se spory v územním řízení jsou už dnes vnímány jako záruka zpoždění rozšíření dálnice. „Obávám se, že plánovaný termín 2010 jako zahájení stavby se nepovede. Kromě řízení budou potíže i s výkupy pozemků,“ přiznala mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Se zpožděním třetího pruhu se ale zákonitě opozdí i stavba protihlukových stěn, na které čekají obyvatelé obcí od Troubska západně od Brna až po Bedřichovice na východě. Výjimkou je městská část Starý Lískovec, kde se mohutné stěny stavějí již dnes. „Je to kvůli značnému hluku, který u nás naměřili hygienici,“ potvrdila tamní místostarostka Květuše Doleželová. Stěna bude rozebratelná a po stavbě třetího pruhu se přesune.

Dálniční obchvat Brna denně využije zhruba sedmdesát tisíc řidičů. Třetí jízdní pruh v délce třiceti kilometrů má přetížené tepně ulehčit. Náklady na protihlukové stěny silničáři vyčíslili na více než čtyřicet milionů korun. Peníze potřebné na celou stavbu ale nemají ještě ani odhadnuty.