Jste na hranici zóny, vypadněte. I takovýmto způsobem řidiči některých linek integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje upozorňují cestující na nutnost výstupu. Na místech, kde to nikdo nečeká.

Drsný zážitek popsal například důchodce Ivo Odehnal z Ostopovic. „Byl jsem vyhozen z autobusu linky sto jedna do Ostopovic. Jezdí tam řidič pověstný hrubým chováním, často nadává cestujícím, že je to banda a podobně,“ uvedl sedmdesátiletý důchodce.

A důvod? Těsně na hranici města Brna končí linky, na které mají důchodci slevu. Na zastávky dalších linek do Ostopovic musí lidé buďto jít pěšky, nebo zaplatit další lístek. Přitom jde jen o několik set metrů.

„Při cestě z Brna je poslední městská zastávka ještě v Lískovci Pod Dálnicí. Pak následuje několik set metrů k další zastávce Branky, která je v Ostopovicích, už v okrese Brno-venkov,“ řekl Odehnal.

Nesmyslné rozhraničení zón je problémem na řadě dalších míst. Stěžují si na ně například lidé v Modřicích. Také tam je nutné jedinou zastávku mimo městské zóny platit zvlášť, přitom jde o pár set metrů. „Za jednu stanici autobusem musíme zaplatit osm korun, když chceme jet dvě, tak dalších osm. Je to proto, že jsou v různých pásmech. To není správné, aby jedna cesta na nákupy byla tak drahá,“ postěžovala si Helena Sokolová z Modřic.

Řidiči jsou hrubí

Chování dopravního podniku označují důchodci za šikanu. „Ptám se, proč člověk s průkazem na zónu sto jedna nemůže dojet až na zastávku zóny čtyři sta jedna, kde by si samozřejmě koupil lístek pro tuto zónu. Proč musí jít čtyři sta metrů pěšky nebo za ně zaplatit osm korun navíc? To je šikana,“ přisadila si Alena Odehnalová z Ostopovic. Řidiči podle ní někdy přímo ponižují staré lidi, které nutí vystoupit z autobusu.

Společnost Kordis, která provozuje dopravní systém, však trvá na svém a systém rozdělení zastávek do zón nehodlá měnit. „V tarifu je stanoveno, že hranice zón leží mezi zastávkami. Každá zastávka leží jen v jedné zóně. Kdo chce přejet hranici, musí mít průkaz nebo zaplaceno za obě zóny,“ zdůvodnil vedoucí dopravního odboru Jiří Horský.

Hranice zón podle něj vyplývají hlavně z toho, že obce kolem Brna jsou samostatné a jejich obyvatelé nemohou mít stejné výhody, jakých využívají obyvatelé města. „Kdyby obyvatelé Ostopovic získali možnost přejet tu jednu zastávku, byli by neoprávněně zvýhodněni proti ostatním,“ vysvětlil Horský.

Jak ale slíbil, řidiči by měli důchodce vyhazovat z autobusů ohleduplně. „Řidiči jezdící na uvedené lince byli opětovně poučeni o nutnosti vhodného chování k cestujícím. Nadále však musí zůstat nekompromisní,“ dodal Horský.