VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silnice už nestačí. V módě jsou letadla a lodě

JIŽNÍ MORAVA - Stát se námořníkem, pilotem nebo řidičem obrněného transportéru si přeje snad každý malý capart. Jak se zdá, dospělí Jihomoravané na své dětské sny nezapomínají. Stále více z nich se totiž přihlašuje do speciálních kurzů, díky nimž si mohou svá letitá přání splnit.

8.10.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Velký zájem je třeba o kurzy na kapitána jachty a jiných lodí plavících se po moři. „Určitě zaznamenáváme vzestup zájmu. Dá se říct, že kapitánské zkoušky jsou stále hitem. Ročně si je jen u nás udělá až padesát lidí,“ potvrdil trend Aleš Morávek z brněnské firmy Navigatour.

Právě jeho firma byla jednou z prvních, která začala před lety kurzy a zkoušky na kapitána lodi pořádat. Ještě před sedmi lety byl zájem poloviční.

Podobnou zkušenost mají i firmy, u kterých si lidé mohou udělat pilotní zkoušky. „Zájem o letecké výcviky a kondiční létání stoupá. Ročně vyškolíme deset až patnáct zájemců,“ uvedl Michal Veselý ze společnosti Blue Sky Service z brněnského letiště v Tuřanech. Firem, ve kterých si mohou lidé udělat potřebné kurzy, tam sídlí hned několik. Oprávnění pilotovat letadlo však není zadarmo, a to měřeno jak penězi, tak pílí.

„Rozhodujícím krokem pro získání licence je kontrola zdravotního stavu uchazeče. Tu mohou budoucí piloti absolvovat jen v Ústavu leteckého zdravotnictví v Praze a její cena je dva tisíce dvě stě dvacet dva korun,“ sdělil Veselý. Pak přijde na řadu studium, kterému musí zájemci podle zkušeností absolventů kurzu věnovat minimálně sto hodin.

Samotný výcvik, který trvá alespoň dva až tři měsíce, si nemůže dovolit každý. „O možnosti získat pilotní licenci významně rozhodují peníze. Základní výcvik na letecký průkaz pro soukromé účely totiž vyjde na dvě stě tisíc korun,“ poznamenal Veselý a dodal, že zájem o výcvik mají většinou muži.

Podobné je to i na kapitánských kurzech. „Bylo by hezké, kdybych byl se šesti ženami na palubě, ale bohužel se hlásí více muži,“ zažertoval instruktor Morávek.

Kdo se chce stát kapitánem, musí projít stejně jako budoucí piloti náročnými zkouškami. Prokázat musí například znalosti meteorologie, navigace či námořního práva. Poté, co splní teoretické úkoly, může se vydat na zkoušku na moře. Jihomoravané si nejčastěji vybírají Chorvatsko. „Podle zákona musí řídit loď alespoň sto námořních mil. Kurz většinou všichni zvládnou, maximálně jeden ze sta neuspěje,“ sdělil Morávek.

Podle něj už dávno není pravda, že by se kapitány jachet stávali jen bohatí lidé. „Myšlenka, že plavba na lodi je něco luxusního, je jen mýtus. Lidé si jachty z devadesáti devíti procent pronajímají, což je stojí na týden kolem sto padesáti eur na osobu,“ uvedl.

Na své si na jižní Moravě již brzy přijdou i milovníci vojenské techniky. Nadšenci z Armyparku v Ořechově pro ně na příští rok chystají kurzy jízdy obrněným transportérem. „Dáme jim vlastní certifikát, že ujeli pět až deset kilometrů v transportéru. Samozřejmě ale nesmějí jezdit po silnicích, to u nás legálně nejde,“ vysvětlil Dan Urbánek z Armyparku. On sám vlastní obrněný transportér, který koupil jako vyřazený od armády.

 

Dopravní psycholog z brněnského Centra dopravního výzkumu Jan Weinberger by mnoha lidem vzal řidičské průkazy:

Psychika řidičů dostává zabrat víc a víc

Ve vzduchu i na vodě vládne klid a mír. Alespoň v porovnání s jihomoravskými silnicemi, kde při dopravních nehodách umírají ročně desítky lidí. Podle dopravního psychologa z Centra dopravního výzkumu Jana Weinbergera za to může i špatná psychika řidičů. „Řidiči jsou vystavováni stále většímu psychickému zatížení,“ tvrdí expert.

Proč se zhoršuje psychika řidičů?
Zvyšuje se počet motorových vozidel, ale tomu neodpovídá rozvoj dálniční a silniční sítě. Větší provoz pak působí na psychiku řidičů negativně. Nejvíce zatížené jsou složky pozornosti, vnímání a zpracování informací. Existuje takzvaná mentální kapacita, při jejímž překročení řidič nestačí postřehnout všechny pro něj důležité podněty.

Špatná psychika řidičů tedy nahrává dopravním nehodám?
Řízení je psychicky náročná činnost a motorové vozidlo se dá přirovnat ke zbrani. Proto je psychicky nevyrovnaný řidič nebezpečný nejen sobě, ale často přímo ohrožuje také ostatní. O takových lidech si řekneme, že to jsou nějací blázni. Spíše však tito řidiči projevují rysy psychopatie a nepřizpůsobivosti.

Měly by se zavést povinné psychotesty?
Takzvanými psychotesty už musí v současnosti projít třeba profesionální řidiči nákladních aut, sanitek, nebo třeba piloti letadel. Důležitost psychické způsobilosti k řízení si ale mnoho lidí neuvědomuje, bohužel ani někteří zákonodárci. Ti se domnívají, že řidič musí být tělesně, případně i duševně zdravý. Statistiky však dokládají, že bourají zdraví lidé. Dopravně psychologické vyšetření by měli určitě absolvovat například řidiči, kteří se stali v provozu „nápadnými“: takzvaně se vybodovali, zavinili vážnou dopravní nehodu nebo mají více než 70 let.

Nepřišlo by po zavedení psychotestů o řidičák velké množství lidí?
V současné době převládá názor, že každý člověk má nárok na řidičský průkaz. To však není reálné, stejně jako všichni nemají na to, aby vystudovali nějakou školu. Zejména těm lidem, kteří ohrožují ostatní na silnicích, řidičák nepatří.

 

 

 

8.10.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté olomoucké Mory přivítali na domácím ledě Kometu. Porazili Brňany 3:2 po prodloužení.
AKTUALIZUJEME
19

Pět v řadě. Kometa prohrála i v Olomouci, 2:3 v prodloužení

Ilustrační foto.

Krajský rozpočet je přebytkový, dvě miliardy míří na opravy silnic a dopravu

AKTUALIZOVÁNO

Zbrojovka zlomila jihlavské prokletí a dál uniká ze dna

Jihlava, Brno /FOTOGALERIE/ – Pět zápasů a stop. Delší trvání série porážek na hřišti Jihlavy už fotbalisté prvoligové Zbrojovky nedovolili. V patnáctém kole prolomili na Vysočině s grácií nepříznivou sérii, když po přesvědčivém výkonu zvítězili 2:0 a udělali další důležitý krok za záchranou v nejvyšší soutěži. „Podařilo se nám tady vyhrát po iks letech, navíc jsou to strašně důležité tři body, takže velká spokojenost,“ radoval se brněnský gólman Dušan Melichárek.

Dům z židlí zaujal porotu. Chybík a Krištof získali prestižní cenu

Brno – Velký úspěch zaznamenali brněnští architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof. Získali hlavní cenu ve 24. ročníku Grand Prix Architektů 2017 za zrekonstruovanou budovu Galerie nábytku, která stojí v brněnských Vinohradech.

Soud propustil Rusa obviněného ze znásilnění nezletilé. Vyhoštění platí

Brno - Znovu bude svobodně chodit, ale ne na českém území. Soud propustil z vazby pětašedesátiletého Rusa Valeriye Lebedeva, který podle obvinění v roce 2011 a 2012 čtyřikrát znásilnil patnáctiletou dívku. Kvůli jejímu pronásledování a ukradení osobních materiálů však nesmí muž vstoupit pět let na území České republiky a dostal dvouletou podmínku. Rozsudek je zatím nepravomocný. 

Klubovna i rozhledna. Brňané rozdělili miliony z participativního rozpočtu

Brno /INFOGRAFIKA/ - Šestnáct z čtyřiaosmdesáti návrhů v projektu Dáme na vás dostane peníze z rozpočtu. Získaly nejvíce hlasů Brňanů. Studie na bezpečnou stezku pro chodce a cyklisty, která propojí Žebětín a Bystrc s Kohoutovicemi. Návrh, který v hlasování projektu Dáme na vás Brňany zaujal nejvíce. Hlasování skončilo v noci na čtvrtek. Lidé podpořili také třeba stavbu rozhledny v oboře Holedná. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT