Sáhnout do peněženky pro několik desítek korun navíc budou muset za necelé dva měsíce cestující. Kvůli rekordním cenám nafty a zvýšení sazby daně z přidané hodnoty zdraží své služby i dopravci.
Když si teď člověk v Brně koupí desetiminutový lístek na městskou dopravu, zaplatí za něj osm korun. Po Novém roce si bude muset přichystat desetikorunu. Za hodinovou cestu Brnem pak zaplatí patnáct korun místo současných třinácti za čtyřicet minut. „V interním průzkumu jsme zjistili, že jízdenka, která platila čtyřicet minut, cestujícím nevyhovuje. Proto jsme prodloužili dobu platnosti na hodinu. Zdražili jsme ji ale o dvě koruny,“ vysvětlila mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.
Pokud tedy Brňan jezdí na třináctikorunovou jízdenku do práce a z práce každý pracovní den, zaplatí k ročně až o pět set korun více. „Naopak lidé, kteří si kupovali roční kupón za tři tisíce osm set korun, vytáhnou o sto korun méně. Chceme tak podpořit naše stálé zákazníky,“ dodala Pohanová.
Více peněz si budou muset přichystat také lidé, kteří budou klepat na okýnko řidiče. Ten bude chtít po cestujícím místo patnácti hned dvacet korun. Další jízdenky zdraží od dvou do pěti korun.
Na druhou stranu: Studenti a děti si můžou od Nového roku poprvé koupit celoroční kupon za osmnáct set padesát korun. Lidé také nemusejí přemýšlet nad tím, kdy končí čtvrtletí, ale k přepážkám můžou pro jízdenku zamířit kdykoli.
Pokladní budou chtít více peněz po důchodcích. Ti už si sice při nákupu předplatní jízdenky nemusejí kupovat kupón za tři sta padesát korun, zaplatí však u čtvrtletní jízdenky o devadesát korun víc. Pokud chce důchodce získat slevu pro jednorázovou jízdenku, dál třistapadesátikorunový kupon potřebuje.
Změny chystají také České dráhy. Už od devátého prosince. Zdražování ale nebude dramatické. „Změnili jsme systém vypočítávání jízdenek. Z Brna tak lidé budou do některých měst jezdit levněji, do některých o pár korun dráž,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.
Dobrou zprávu mají železničáři také pro ty, kteří jezdí do Prahy. „Zrušili jsme šedesátikorunové příplatky EuroCity a InterCity. Z Brna do Prahy tak budou jezdit expresní vlaky už od dvě stě devadesáti čtyř korun,“ vysvětlil Kubala.
Připlatit si budou muset lidé, kteří jezdí do jiných měst autobusy. Například cesta do Prahy bude minimálně o deset korun dražší.
Výletníky sveze nová loď
Nové autobusy na plyn, loď a tramvaje. Brněnský dopravní podnik čeká za několik let revoluce. „Uvažujeme o obnově naší flotily. Loďě už jsou staré. Myslím, že neprozradím nic tajného, když řeknu, že projekt na novou loď už máme schválený,“ řekl vedoucí lodní dopravy brněnského dopravního podniku Martin Ecler. Podobnou výměnu čekají i autobusy v medlánecké vozovně. Téměř třetina z nich v bude po Brně jezdit na zemní plyn.
Do tří let chtějí radní vyměněnit sto deset autobusů. „Ty nové budou stát téměř tři čtvrtě miliardy korun. Přesto se jejich nákup vyplatí. Nejenže se bude v Brně lépe dýchat, navíc ušetříme spoustu peněz,“ řekl předseda představenstva dopravního podniku Jiří Oliva. V brněnských ulicích budou mít lidé větší šanci, že se do práce svezou tramvají Škoda „Porsche“.
Do dvou let má po Brně jezdit celkem šest těchto „šalin“. Do roku 2011 pak jedenáct. „Moderní tramvaje jsou vybaveny kamerami, ale zároveň i LCD displeji pro promítání reklam a informací o dopravě. Jedna tramvaj stojí devětapadesát milionů korun,“ uvedla mluvčí dopravního podnikau Hana Pohanová.
Brňané můžou od minulého týdne jezdit také v nových nízkopodlažních kloubových autobusech. Dopravní podnik jich koupil hned pět.