Před zlomyslností zimního počasí má vozy chránit řada bezpečnostních opatření. „Patří mezi ně kontrola technického stavu vozidel, vyhřívání výhybek nebo preventivní ošetřování trolejového vedení proti námraze,“ řekla mluvčí Dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Řidičům tramvají komplikuje na podzim jízdu mokré listí, v zimě pak sníh a námraza. Přilnavost kol ke kolejím se sníží, vozy se řidičům hůř ovládají a v případě rozjíždění nebo brzdění mohou kola prokluzovat. V takových situacích můžou použít speciální posyp. „Jde o jemný písek, který je v tramvaji uložený v prostoru pod sedadly, v tak zvaných pískovačích, odkud se sype rovnou pod kola. Ročně pro tyto účely spotřebujeme tři sta tun písku za bezmála 1,5 milionu korun. Největší spotřeba je od října do března,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Kvůli prevenci námrazy na trolejovém vedení v zimě často vyjíždí tramvaj „mazačka“, která ho ošetří nemrznoucí směsí. Dopravní podnik tak chce předejít situaci jako v prosinci 2014, kdy se kvůli námraze na řadě míst v republice tramvaje a trolejbusy zcela zastavily. „Kromě těchto opatření jsou vybrané tramvaje, které vyjíždějí z vozoven ráno jako první, vybaveny speciální lištou, která případnou námrazu snáze odstraní,“ doplnila mluvčí Tomaštíková.

Kromě technických opatření a zajištění posypu zaměstnanci Dopravního podniku už chystají tradiční vánoční tramvaj. Podle mluvčí Tomaštíkové vyjede poprvé tento pátek a Brňané se v ní svezou až do konce adventu.