Už loni klesly tržby z jízdného oproti roku 2012 o dvaadvacet milionů na 972 milionů korun. „Za první pololetí letošního roku klesly tržby meziročně o 6,8 milionu," vypočítala mluvčí podniku Linda Hailichová. Zároveň zdůraznila, že konečný výsledek nebude tak špatný. Za prázdninové měsíce se ztráta oproti minulému roku snížila na dva miliony korun.

Tržby dopravního podniku na jízdném v korunách
2009: 954 milionů
2010: 970 milionů
2011: 959 milionů
2012: 994 milionů
2013: 972 milionů
Zdroj: dpmb

Za výpadek tržeb podle Hailichové může několik faktorů. „Prodali jsme méně čtvrtletních jízdenek. Narostl totiž počet důchodců nad sedmdesát let, kteří jezdí zdarma. O 6113 lidí," řekla Hailichová.

Dodala, že dopravní podnik přepravil i méně lidí. „Důvodů může být víc. Třeba lidé využívají víc auta nebo jezdí po rozšiřující se síti cyklostezek," poznamenala. Právě zamezení přechodu lidí do aut se věnuje i zmíněný článek pro zaměstnance podniku.

Některým lidem se do tramvají a autobusů skutečně nechce. „Z okraje města do práce cestuji městskou hromadnou dopravou skoro hodinu. Je to ztracený čas, který člověk může věnovat práci nebo koníčkům. A popravdě řečeno se ani večer do hospody nevyplatí jezdit autobusem. Pokud se sejdou třeba čtyři lidé, vyjde alespoň na krátkou vzdálenost cenově podobně cesta autem tam a službou Drink and Drive zpět. A mnohem rychleji," řekl Vladimír Řezníček.

Některé lidi by nalákala nižší cena. „Lístky se zdražují. Přitom cesta autobusem je vždy méně pohodlná než vlastním autem, takže možnost konkurovat je jen v ceně. Obchody také, když chtějí něco prodat, tak zlevňují," podotkl Milan Sedláček.

S podobným nápadem přišli letos opoziční zelení. Navrhli zlevnit alespoň roční předplatní jízdenku na dva a půl tisíce korun ze současných 4750 korun. „Ze zkušeností ve Vídni se ukazuje, že cena hraje významnou roli v tom, jestli se lidé rozhodnou cestovat hromadnou dopravou. Zlevnění ročních předplatních jízdenek by mohlo přilákat i ty lidi, kteří si raději kupují osm měsíčních nebo tři čtvrtletní předplatní jízdenky a mezitím ježdění omezují," poznamenal šéf klubu zastupitelů Strany zelených Martin Ander.

Dopravní podnik ale snižovat ceny nechce. „O zlevnění neuvažujeme. Spíše zkvalitňujeme nabídku. Nabídli jsme například SMS jízdenky," řekla Hailichová.

Ani primátorovi Romanu Onderkovi levnější jízdné nepřipadá jako dobrý nápad. „Cestující v hromadné dopravě nepřibude. Ten, kdo denně používá auto, k tomu má své důvody a zvýšené náklady na přepravu jsou až druhotná věc," řekl.

Řešit hospodaření podniku teď město nechce. „Klesající tržby je třeba nejdříve pečlivě analyzovat, a to včetně hledání případných rezerv a teprve následně přijmout eventuální opatření. Řešení je nyní na managementu podniku a na představenstvu společnosti, včetně dozorčí rady," řekl.

Dobrou zprávou pro Brňany je to, že by se jízdné nemělo ani zdražovat. „Zvýšení cen jízdného nepřipravujeme. Prokázalo se totiž, že zpravidla nepřináší očekávaný efekt v tržbách," uvedl Onderka.